Dynamický okružní dopravní problém
Taxonomické označení: DVRP
Jedná se o rozšíření klasického VRP, kde nejsou všechny informace známy předem. Plánování tras zde probíhá za běhu – vozidla už mohou být na cestě, když do systému přichází nové objednávky, aktualizace o dopravní situaci nebo změna dostupnosti zákazníků. DVRP tak představuje realistický model pro prostředí s proměnlivými podmínkami a vyžaduje flexibilní přístup k rozhodování.
Zajímavosti
- DVRP je úzce spjatý s konceptem real-time logistiky – tedy logistiky v reálném čase.
- Často se kombinuje s GPS sledováním, dynamickými mapami nebo umělou inteligencí.
- Používá se i přepočítávání tras během jízdy, tzv. re-optimalizace, kde se trasa aktualizuje podle aktuální situace.
- Může zahrnovat kombinaci plánovaných a náhodně přicházejících zakázek – což testuje robustnost systému.
Praktické využití
- Kurýrní a balíkové služby (např. doručování zásilek s proměnlivým harmonogramem)
- Rozvoz jídel – systém reaguje na aktuální objednávky během dne.
- Taxi a ridesharing služby – vozidla mění trasu podle toho, kdo si zrovna objedná jízdu.
- Technické zásahy – např. údržba zařízení podle hlášených poruch během dne.
- Zdravotní nebo domácí péče – kdy se pacienti přidávají do rozvozové trasy operativně.
Metody řešení
Shrnutí
Dynamický VRP umožňuje modelovat a řešit složité situace, kde se plán musí přizpůsobovat změnám v reálném čase. Je nepostradatelný v oblastech s proměnlivou poptávkou a vysokou mírou nejistoty. Řešení DVRP vyžaduje pokročilé algoritmy, rychlé výpočty a často i podporu z automatizovaných rozhodovacích systémů.
Zdroj:
[1] Wilson, N. H. M., & Colvin, N. J. (1977). Computer control of the Rochester Dial-A-Ride system. Dept of Civil Engineering.
[2] Larsen, A., & Madsen, O. B. (2000). The dynamic vehicle routing problem (Doctoral dissertation, Institute of Mathematical Modelling, Technical University of Denmark).
[3] Hvattum, L. M., Løkketangen, A., & Laporte, G. (2006). Solving a dynamic and stochastic vehicle routing problem with a sample scenario hedging heuristic. Transportation Science, 40(4).
[4] Pillac, V., Gendreau, M., Guéret, C., & Medaglia, A. L. (2013). A review of dynamic vehicle routing problems. European Journal of Operational Research, 225(1), 1-11.
[5] Ichoua, S., Gendreau, M., & Potvin, J. Y. (2006). Exploiting knowledge about future demands for real-time vehicle dispatching. Transportation Science, 40(2).
[6] Okulewicz, M., Mańdziuk, J. (2017). The impact of particular components of the PSO-based algorithm solving the Dynamic Vehicle Routing Problem. Applied Soft Computing, 58.
[7] Fábry, J. (2006). Dynamické okružní a rozvozní úlohy (disertační práce).
[8] Fábry, J. (2014). Okružní a rozvozní úlohy (habilitační práce).
Důležité odkazy
Kontakt
List Title
- kvetapapouskova@gmail.com
- Univerzitní 22, 306 14 Plzeň