Okružní problém s rozvozem a svozem
Taxonomické označení: VRPPD
Jde o optimalizaci přepravy zboží k zákazníkovi se současnou možností vrácení zboží zákazníkem do skladu nebo je u zákazníka možné vykládat a nakládat zboží. Důležitou proměnnou je v tomto případě nejen zatížení vozidla při vykládce, ale také při dodání. Produkty se nemohou míchat a svoz může nastat až po rozvozu. V případě, že by byly na trase zákazníci, kteří potřebují svoz, musí být obslouženi až po kompletním rozvozu.
Zajímavosti
Rozvoz a svoz odpadu
Mnoho měst využívá okružní dopravní problém k optimalizaci tras pro sběr odpadu. Systémy, které plánují trasy pro odpadní vozy, musí optimalizovat jak rozvoz nových kontejnerů, tak svoz odpadu. Tyto trasy musí zohlednit různé časové okna (například, aby vozy nevyjížděly v ranních špičkách) a přizpůsobit se lokálním omezením (úzké uličky, zákaz vjezdu atd.).
Doručování a vracení zásilek:
E-commerce (například Amazon, eBay) používá podobné modely při návratu zboží. Po vrácení zásilky je třeba optimalizovat trasu pro její přepravu zpět do skladu. Tato varianta problému zahrnuje nejen rozvoz nových produktů, ale také svoz vráceného zboží, což přináší další výzvy v logistice.
Praktické aplikace
- E-shop s vratnými obaly
- Cateringová služba s odvozem nádobí
- Prádelna s vyzvednutím a dovozem čistého prádla
- Sběr elektroodpadu a rozvoz nových spotřebičů
- Kurýrní služba s obousměrným sběrem dokumentů
- Farmaceutické doručování a odběr vzorků
- Sběr a rozvoz vratných palet či kontejnerů
- Městská čistírna a svoz šedé vody
- Recyklační kontejnery s rozvozem nových sběrných stanic
- Zdravotní mobilní servis
Metody řešení
Shrnutí
Výše uvedené zajímavosti ukazují, jak komplexní a praktické je využití okružních dopravních problémů v různých oblastech, a jak se vyvíjí s technologiemi a změnami v poptávce.
Zdroj:
[1] Toth, P., Vigo, D. (1997). An exact algorithm for the vehicle routing problem with backhauls. Transportation Science, 31(4).
[2] Beardwood, J., Halton, J. Hammersley, J. (1959). The shortest path through many points. Mathematical Proceeeding of the Cambridge Philosophical Society, 55(4).
[3] Wilson, H., Weissberg, H. (1967). Advandced dial-a-ride algorithms research project: Final report. Technical Report.
[4] Gutiérrez-Sánchez, A., Rocha-Medina, L. B. (2022). VRP variants applicable to collecting donations and similar problems: A taxonomic review. Computers & Industrial Engineering,164.
[5] Gribkovskaia, I., & Laporte, G. (2008a). One-to-many-to-one single vehicle pickup and delivery problems. In The Vehicle Routing Problem: Latest Advances and New Challenges (pp. 359-377). Springer, Boston, MA.
[6] Min, H. (1989). The multiple vehicle routing problem with simultaneous delivery and pick-up points. Trans. Res. A Gen. 23.
Důležité odkazy
Kontakt
List Title
- kvetapapouskova@gmail.com
- Univerzitní 22, 306 14 Plzeň