Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Otevřený okružní dopravní problém

Taxonomické označení: OVRP

Problém představuje variantu, kdy se vozidla nemusí vracet do skladu a cyklus doručení není uzavřen.

V praxi je tento problém řešen kupříkladu při doručování balíků nebo novin do domácností. Dodavatel, který není zaměstnancem doručovací společnosti, využívá vlastního vozidla a do výchozího depa se nevrací.

Zajímavosti

V klasickém VRP se vozidla po rozvozu vracejí zpět do depa, zatímco v otevřeném VRP mohou končit trasu na jiném místě. To snižuje náklady a zvyšuje efektivitu, zejména u meziměstských a mezinárodních přeprav.

  • Vozidlo se nemusí vracet na výchozí depo – trasa končí u posledního zákazníka.
  • Umožňuje flexibilnější plánování, protože šetří čas a palivo tím, že se nejezdí zpátky “domů”.
  • Hodí se pro jednosměrné linie, např. dopravu stavebního materiálu na staveniště nebo svoz surovin z dolů.
  • Lze ho řešit podobně jako klasické VRP, ale s upravenou cílovou funkcí, která nepočítá návrat na start.
  • Při praktickém nasazení šetří náklady za údržbu vozidel i řidičů, protože každý okruh může končit jinde než začal.

Praktické využití

  • Rozvoz stavebního materiálu, kde vozidla po vykládce pokračují k dalšímu projektu místo návratu na základnu.
  • Distribuce nových automobilů, kde transportní kamiony doručují auta k prodejcům po celé zemi.
  • Logistika v e-commerce, kde dodávkové vozy mohou ukončit trasu v jiném distribučním centru.

Metody řešení

Shrnutí

Otevřený okružní dopravní problém (Open VRP) je varianta klasického VRP, ve které vozidla vyjíždějí z jednoho nebo více depotů, obslouží přidělené zákazníky a po dokončení trasy se již nemusí vracet zpět na výchozí místo. Cílem je minimalizovat celkové náklady (vzdálenost, čas, počet vozidel) při respektování kapacitních či časových omezení, přičemž každá trasa může končit u posledního zákazníka v nejvhodnějším bodě.

Otevřený VRP se často využívá tam, kde návrat do depotu není nutný nebo je nevýhodný – například u jednosměrných zásobovacích linek, svozu surovin nebo jednoúčelových tras. Díky odstranění povinného návratu umožňuje úsporu paliva, času i nákladů na provoz vozového parku a přináší vyšší flexibilitu plánování tras.

Zdroj: 

[1]Tarantilis, C. D., & Kiranoudis, C. T. (2002). Distribution of fresh meat. Journal of Food Engineering51(1), 85-91.
[2] Li, F., Golden, B., & Wasil, E. (2007). The open vehicle routing problem: Algorithms, large-scale test problems, and computational results. Computers & operations research34(10).
[3] Sariklis, D., & Powell, S. (2000). A heuristic method for the open vehicle routing problem. Journal of the Operational Research Society51(5).
[4] Sedighpour, M., Ahmadi, V., Yousefikhoshbakht, M., Didehvar, F., Rahmati, F. (2014). Solving the open vehicle routing problem by a hybrid ant colony optimization. Kuwait Journal of Science, 41.
[5] Liu, R., Jiang, Z., Geng, N. (2014) hybrid genetic algorithm for the multi-depot open vehicle routing problem. OR Spectrum, 36.