Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Vkládací heuristiky

Vkládací heuristiky patří mezi tzv. konstruktivní přístupy, které budují trasu postupným přidáváním zákazníků do zatím neúplného řešení. Rozhodujícím faktorem je výběr zákazníka a pozice, kam bude vložen – podle minimálního navýšení nákladů, vzdálenosti nebo jiného kritéria.

  • Dobře funguje pro úlohy s různým počtem zákazníků a kapacitními omezeními.
  • Umožňuje snadnou implementaci vlastních pravidel výběru.
  • Může být adaptována pro časová okna i více vozidel.
  • Poskytuje rychlé a stabilní výsledky i pro větší instance.

Zajímavosti a praktická využití

  • Používá se jako základ v kombinaci s lokálním vylepšováním (např. 2-opt).
  • Často využívána v plánovačích zásobovacích linek a expresních rozvozů.
  • Zvláště oblíbená při modelování VRP s časovými okny (VRPTW).

Omezení a limity

Kvalita výsledku velmi závisí na výběrovém pravidlu – pokud je použito nevhodné kritérium (např. pouze minimální vzdálenost), může být řešení výrazně horší než optimální. Metoda navíc neprovádí žádnou globální optimalizaci ani zpětné úpravy.

Shrnutí

Vkládací heuristiky nabízejí flexibilní a přehledný způsob tvorby tras. Jsou ideální pro situace, kde je třeba rychle vytvořit plán rozvozu a je možné ho dále vylepšovat.

Zdroje:

[1] Řezanková, H., & Húsek, D. (2007). Kvantitativní metody v manažerském rozhodování. Praha: Professional Publishing.
[2] Winston, W. L. (2004). Operations Research: Applications and Algorithms (4th ed.). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole.
[3] Toth, P., & Vigo, D. (Eds.). (2014). Vehicle Routing: Problems, Methods, and Applications (2nd ed.). Philadelphia: Society for Industrial and Applied Mathematics (SIAM).