
Slovníček důležitých pojmů
A | B | C | Č | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
A
- Asymetrie
Cesta z bodu A do bodu B není stejně dlouhá jako cesta zpět.
Příklad: Do kopce trvá jízda déle než z kopce.
B
- Backhaul
Sklad, ze kterého vozidlo něco sváží zpět, často po rozvozu.
Příklad: Dodávka zboží a následný odvoz obalů nebo vratných lahví.
C
- Cross-dock
Sklad, ze kterého vozidlo něco sváží zpět, často po rozvozu.
Příklad: Dodávka zboží a následný odvoz obalů nebo vratných lahví.
- CVRP
Zkratka pro Capacitated Vehicle Routing Problem – problém směrování vozidel s omezenou kapacitou.
Č
- Časová okna
Intervaly, ve kterých musí být zákazník obsloužen (např. 9:00–11:00). Porušení okna může být zakázané (pevný čas dodání) nebo penalizované (měkké okno).
D
- Depo
Hlavní sklad, ze kterého vozidla vyrážejí a kam se vracejí.
- Distribuční logistika
Distribuční logistika se zabývá plánováním, řízením a realizací přepravy zboží od výrobců nebo skladů ke konečným zákazníkům. Jejím cílem je zajistit, aby se zboží dostalo na správné místo, ve správný čas, v požadovaném množství a kvalitě – co nejefektivněji a s co nejnižšími náklady.
- Dynamické požadavky
Požadavky, které vznikají až během rozvozu, nikoli předem.
F
- Fuzzy požadavky
Požadavky nejsou přesně známé – pracuje se s neurčitostí (např. „poptávka asi 50–70 kusů“).
H
- Homogenní flotila
Všechna vozidla jsou stejná (kapacita, náklady, rychlost).
- Heterogenní flotila
Vozidla se liší – některá jsou větší, jiná menší, s různými náklady či vybavením.
K
- Kapacitní okružní dopravní problém
Klasická varianta VRP, kde každé vozidlo má omezenou kapacitu nákladu, kterou nesmí překročit během své trasy. Označuje se jako CVRP.
- Klasifikační strom
Klasifikační strom funguje podobně jako rozhodovací proces, který by použil odborník – na základě kombinace odpovědí systematicky postupuje „větvemi stromu“ a určuje, jaký typ problému je nejpravděpodobnější.
M
- Manipulační náklady
Náklady spojené s nakládkou, vykládkou nebo překládáním zboží. Mohou záviset na množství, typu zboží nebo počtu zastávek.
- Měkká časová okna
Zákazník má preferovaný čas obsluhy, ale je možné přijet i mimo toto okno – za pokutu nebo penalizaci.
N
- Neobsloužení zákazníci
Zákazníci, kteří nejsou zařazeni do žádné trasy. Model může rozhodnout, že některé vynechá, pokud je obsluha příliš nákladná.
O
- Okružní dopravní problém (VRP – Vehicle Routing Problem)
Je to úloha, při které se plánuje, jak nejlépe rozvést zboží od jednoho nebo více skladů k několika zákazníkům pomocí vozidel.
Cílem je najít takové trasy, aby byly co nejkratší, nejlevnější nebo nejefektivnější – a zároveň splňovaly podmínky jako kapacita vozidel, čas doručení nebo dostupnost zákazníků.
P
- Perioda
Doba nebo interval, po kterém se pravidelně opakuje obsluha zákazníka v periodickém plánování tras. Například perioda 3 dny znamená, že zákazník má být obsloužen jednou za tři dny.
- Periodický problém
Plánování tras v rámci několika dnů (např. týden), kde každý zákazník má předepsanou frekvenci obsluhy, ale není pevně dáno, který den.
Cílem je efektivní rozvržení tras v čase.
- Prioritní řazení zákazníků
Někteří zákazníci mají přednostní obsluhu – například kvůli čerstvému zboží nebo smluvním závazkům.
- Problém s časovými okny
Varianty VRP, kde každý zákazník má specifikované časové okno, ve kterém může být obsloužen. Vyžaduje přesné plánování tras i časových harmonogramů.
- Problém s rozvozem a svozem
Také „simultánní rozvoz a svoz“ – zákazníkům se zároveň doručuje zboží a od nich se odváží jiný náklad (např. prázdné obaly). Plánování musí brát v úvahu obě směry přepravy a kapacitu vozidel.
- Problém směrování s více sklady
Také „multi-depot VRP“ – vozidla vyrážejí z více skladů a každý zákazník může být obsloužen z kteréhokoliv z nich. Je třeba rozhodnout nejen trasy, ale i to, který sklad bude zákazníka obsluhovat.
R
- Rezervní kapacita
Záměrně nevyužitá část kapacity vozidla – slouží jako záloha pro neočekávané situace.
- Reverzní logistika
Proces zpětného sběru zboží od zákazníků zpět do skladu nebo recyklačního centra. Ve VRP to znamená plánování tras nejen pro rozvoz, ale i pro svoz vrácených produktů, obalů apod.
- Rozvoz
Vozidlo rozváží zboží od skladu k zákazníkům.
- Rozvoz a svoz (současně)
Vozidlo během jedné trasy rozváží i sváží. Příklad: Kurýr přiváží balík a zároveň odváží zásilku k odeslání.
S
- Svoz
Vozidlo vyzvedává zboží od zákazníků a veze ho zpět do skladu.
- Stochasticita (náhodnost)
Některá data (např. poptávka, časy) nejsou předem jistá a mohou se měnit.
- Stochastické požadavky
Známe pravděpodobný rozsah poptávky, ale ne přesnou hodnotu.
T
- Třírozměrné (3D) omezení
Při nakládání se zohledňuje váha, objem i tvar nákladu, ne jen počet kusů.
U
- Umístění poptávky
Poptávka může být na uzlech (adresy zákazníků) nebo na hranách (např. svoz podél silnic).
V
- Více časových oken
Zákazník má během dne několik možných časů obsluhy.
Např. 8:00–9:00 a 15:00–16:00. Někdy musí být obsloužen ve všech, jindy jen v jednom.
- Vícecílové přístupy
Metody, které v rámci VRP optimalizují více cílů současně, např. náklady, čas doručení, emise nebo spolehlivost. Používají se, když nestačí jedno kritérium a je potřeba nalézt kompromis mezi více hledisky.
- Víceúrovňové problémy
Problémy, kde je rozvoz organizován ve více stupních nebo vrstvách (např. z centrálního skladu do dep a odtud k zákazníkům). Nazývá se také „multi-echelon VRP“.
Z
- Zelené okružní dopravní problémy
Varianty VRP, které zohledňují ekologické aspekty, např. minimalizaci emisí, výběr trasy podle dopadu na životní prostředí nebo využití vozidel s alternativním pohonem.
Dozvěděli jste se potřebné?
Zkuste znovu najít vhodnou variantu problému.
Důležité odkazy
Kontakt
List Title
- kvetapapouskova@gmail.com
- Univerzitní 22, 306 14 Plzeň
© 2025 RadiusTheme. All Rights Reserved