Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Smíšené požadavky

Problém rozvozu a svozu dle požadavků zákazníků se smíšenými požadavky (Mixed Delivery and Pickup TSP) představuje variantu klasického obchodního cestujícího (TSP), kde vozidlo nejen doručuje, ale zároveň vyzvedává zboží na různých místech. Tento typ problému se objevuje v případech, kdy není striktně oddělená sekvence rozvozu a svozu, což přináší nové výzvy při optimalizaci tras.

Problémy se smíšenými požadavky označujeme jako TSP s rozvozem a svozem (Mosheiov, 1994), TSP s rozvozem a backhauly (Anily & Mosheiov, 1994) a smíšené TSP (Nagy & Salhi, 2005).

Zajímavost:
Jedním z klíčových problémů této varianty je nutnost správné koordinace kapacity vozidla – musí být zajištěno, že se na trase nevyčerpá prostor příliš brzy nebo naopak nezůstane neefektivně nevyužitý. Tento problém je zvláště složitý, pokud má vozidlo dynamické omezení kapacity nebo pokud existují specifická pravidla pro doručení a vyzvednutí (např. některé položky musí být doručeny před vyzvednutím jiných).

Smíšený problém rozvozu a svozu nachází široké uplatnění v moderní logistice, například v e-commerce, kdy kurýrní služby současně doručují objednávky a vyzvedávají vrácené zboží. Využívá se také v průmyslové logistice, kde výrobní podniky optimalizují přepravu surovin a hotových produktů na jedné trase.

Zdroj:
[1] Anily, S., & Mosheiov, G. (1994). The traveling salesman problem with delivery and backhauls. Operations Research Letters16(1).
[2] Gribkovskaia, I., Laporte, G., & Shyshou, A. (2008b). The single vehicle routing problem with deliveries and selective pickups. Computers & Operations
[3] Mosheiov, G. (1994). The travelling salesman problem with pick-up and delivery. European Journal of Operational Research79(2).
[4] Nagy, G., & Salhi, S. (2005). Heuristic algorithms for single and multiple depot vehicle routing problems with pickups and deliveries. European journal of operational research162(1).