Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Selektivní svozy

Praktická varianta, která rozšiřuje problém rozvozu a svozu dle kombinovaných požadavků o selektivní svoz — tedy svoz, který není povinný, ale volitelný. A navíc: když se provede, přináší finanční přínos.

Tento typ modelu bývá v literatuře označován jako Selective Pickup and Delivery Problem (Selective VRPPD) nebo také jako Profitable Pickup and Delivery Problem, protože rozhodnutí o tom, zda zákazníka obsloužit v rámci svozu, závisí na tom, jestli je to ekonomicky výhodné.

Zajímavosti

  • Selektivní svoz znamená, že plánování trasy zahrnuje i rozhodování které svozy realizovat, což zvyšuje komplexnost problému.
  • Tento přístup umožňuje přizpůsobit trasy aktuálním prioritám (například pokud je kapacita omezená, upřednostní se svozy s vyšší hodnotou nebo naléhavostí).
  • Problematika se často řeší pomocí kombinace optimalizačních metod a rozhodovacích modelů, které hodnotí přínosy jednotlivých svozů.
  • Lze modelovat i jako problematiku s penalizací, kdy nerealizovaný svoz je penalizován, ale zároveň se zvažuje cena a logistické náklady.

Praktické využití

  • Logistika e-shopů a zásilkových služeb: Rozvoz objednávek a selektivní svoz vratek dle kapacitních možností.
  • Zpětná logistika: Například při svozu zboží určeného k recyklaci, kdy není nutné svážet veškeré materiály při každé jízdě.
  • Zdravotnická logistika: Dodávky zdravotního materiálu a svoz biologických vzorků nebo lékařských pomůcek podle naléhavosti.
  • Distribuce spotřebního zboží: Rozvoz zboží do obchodů a zpětný svoz pouze v případě, že je vratka dostatečně ekonomicky výhodná.

Metody řešení

Tento model rozšiřuje klasický rozvoz a svoz o prvek selektivního vyzvednutí.
Zákazníci mohou mít požadavky na doručení a/nebo vyzvednutí zboží, ale svoz není povinný — dopravce se rozhoduje, zda je ekonomicky výhodné zákazníka v rámci dané trasy obsloužit.

Optimalizační cíle:

  • Maximalizace celkového zisku (rozdíl mezi příjmy z vybraných svozů a náklady na trasu).
  • Efektivní využití kapacity vozidel.
  • Optimalizace pořadí obsluhy zákazníků s ohledem na výnosnost.

Zdroj:
[1] Gutiérrez-Sánchez, A., Rocha-Medina, L. B. (2022). VRP variants applicable to collecting donations and similar problems: A taxonomic review. Computers & Industrial Engineering,164.
[2] Aras, N., Aksen, D., Tekin, M. T. (2011). Selective multi-depot vehicle routing problem with pricing, Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 19(5).
[2] Privé, J., Renaud, J., Boctor, F., & Laporte, G. (2006). Solving a vehicle-routing problem arising in soft-drink distribution. Journal of the Operational Research Society57(9).
[3] Gribkovskaia, I., Laporte, G., & Shyshou, A. (2008). The single vehicle routing problem with deliveries and selective pickups. Computers & Operations Research35(9).
[4] Süral, H., & Bookbinder, J. H. (2003). The single‐vehicle routing problem with unrestricted backhauls. Networks: An International Journal41(3).