
Částečný pokles kapacity
Tento problém vychází z modelu kombinovaného rozvozu a svozu, ale přidává do něj prvek realistického omezení: při manipulaci se zbožím nebo během přepravy může docházet k částečné ztrátě přepravované kapacity. Tento „pokles kapacity“ může představovat například poškození, znehodnocení nebo znehodnocení části nákladu. Model tak umožňuje plánování tras s ohledem na možné ztráty při manipulaci se zbožím, což zvyšuje robustnost a spolehlivost plánu.
Tímto se dostáváme k modelu, který kombinuje rozvoz a svoz s kombinovanými požadavky a částečné obnovení kapacity na trase, což zjednodušeně znamená, že:
– Vozidlo během své trasy může několikrát projet depotem, kde si uvolní kapacitu, aby mohlo pokračovat v další části trasy s novým nákladem nebo uvolněným prostorem pro svoz.
– Dochází k tzv. mezi-depotnímu doplnění / uvolnění kapacity, což výrazně zvyšuje flexibilitu trasy a umožňuje lépe kombinovat rozvoz a svoz.
Zajímavosti
- Model zohledňuje nejen objem nákladu, ale i skutečnost, že při přepravě nebo manipulaci může dojít k jeho částečné ztrátě.
- Dochází ke kombinaci dynamického plánování kapacity a klasického trasování.
- Tento přístup je důležitý v citlivých logistických řetězcích, kde kvalita přepravovaného zboží může být narušena vnějšími vlivy.
- Pro řešení se využívají pokročilé metody, například robustní optimalizace nebo stochastické modelování, aby bylo možné pracovat s nejistotou ohledně ztrát.
Praktické využití
- Přeprava čerstvého zboží nebo farmaceutik: Při rozvozu potravin, léků či biologického materiálu může dojít k částečné ztrátě kvality během přepravy.
- Logistika křehkého zboží: Manipulace s křehkým zbožím (např. sklo, elektronika) zvyšuje riziko poškození a snížení přepravní kapacity.
- Sběr odpadu nebo recyklovaných materiálů, kde se může během přepravy změnit objem nebo hmotnost nákladu (např. stlačením nebo sesedáním).
- Logistika rozvozů v extrémních podmínkách, kde počasí nebo manipulace může ovlivnit množství a kvalitu dodávek.

Tento model rozšiřuje klasický problém rozvozu a svozu o možnost částečného uvolnění kapacity vozidla během trasy. Díky opakovanému průjezdu depem může vozidlo odložit vyzvednuté zásilky nebo naložit nové dodávky, čímž se optimalizuje využití kapacity a zvyšuje flexibilita obsluhy zákazníků.
Optimalizační cíle:
- Minimalizace celkové ujeté vzdálenosti a přepravních nákladů.
- Efektivní rozvržení tras s využitím mezi-depotních zastávek.
- Maximalizace využití kapacity vozidel po celou dobu trasy.
Tento model je ideální pro:
- Systémy s vysokou frekvencí svozů a rozvozů.
- Logistiku velkých regionů, kde se vyplatí průběžně uvolňovat kapacitu.
- Průmyslové aplikace s vracením obalového materiálu nebo částečnými nakládkami.
Zdroj:
[1] Gutiérrez-Sánchez, A., Rocha-Medina, L. B. (2022). VRP variants applicable to collecting donations and similar problems: A taxonomic review. Computers & Industrial Engineering,164.
[2] Mitrović-Minić, S., & Laporte, G. (2006). The pickup and delivery problem with time windows and transshipment. INFOR: Information Systems and Operational Research, 44(3).