
TSP s rozvozem a svozem
Tento přístup je výjimečný tím, že kombinuje dvě složité optimalizační úlohy – hledání nejkratší trasy pro doručení a svoz a zároveň určování optimálního pořadí zastávek. Využití takového modelu může významně snížit počet ujetých kilometrů a zlepšit efektivitu přepravního procesu.
Praktická využití:
- Kurýrní a poštovní služby – Balíkové služby optimalizují trasy pro doručování i vyzvedávání zásilek v rámci jednoho distribučního cyklu, čímž snižují provozní náklady.
- Distribuce zboží pro maloobchod – Supermarkety a velkoobchody mohou efektivně organizovat zásobování a zároveň sběr neprodaného nebo vadného zboží zpět do centrálních skladů.
- Sběr a doručování lékařských vzorků – Laboratoře využívají tento model pro rozvoz zdravotnického materiálu a současné vyzvedávání vzorků od ordinací a nemocnic.
- Sdílené logistické služby – Společnosti v oblasti sdílené ekonomiky optimalizují pohyb zásob a zákaznických objednávek tím, že spojují doručení a vyzvednutí v jedné trase.
VRPPD s kombinovanými požadavky a obecným přístupem TSP integruje prvky tradičního obchodního cestujícího s problémem směrování vozidel. Tento model umožňuje efektivní plánování tras s cílem minimalizovat náklady a dobu přepravy.
- Hlavní přístup – Každý zákazník může být navštíven vícekrát, což dává větší flexibilitu plánování.
- Výhody – Efektivnější využití kapacity vozidel, snížení neproduktivních přejezdů a optimalizace logistických procesů.

Tento model je zvláště užitečný v situacích, kdy jsou přepravní požadavky dynamické a zákaznické objednávky nelze vždy předvídat předem.
Zdroj:
[1] Gribkovskaia, I., & Laporte, G. (2008a). One-to-many-to-one single vehicle pickup and delivery problems. In The Vehicle Routing Problem: Latest Advances and New Challenges (pp. 359-377). Springer, Boston, MA.
[2] Gribkovskaia, I., Laporte, G., & Shyshou, A. (2008b). The single vehicle routing problem with deliveries and selective pickups. Computers & Operations Research, 35(9).