
Nespárovaný rozvoz a svoz v rámci rozdělené dodávky
Problém rozdělené dodávky se současným rozvozem a svozem studoval Nowak (2005). Zajímavá je i pozdější studie problému vyzvednutí a doručení, kdy každého zákazníka lze navštívit několikrát a náklad může být přeložen z jednoho vozidla do druhého na konkrétních místech. Cílem je minimalizovat součet cestovních nákladů a nákladů na překládku (Wolfinger & Salazar-González, 2021).
Důležitou variantou tohoto problému je nespárovaný rozvoz a svoz (Chen a kol., 2014; Xu a kol., 2017). Rozhodovacími proměnnými jsou v tomto případě množství a místo rozvozu a svozu.
Zajímavost
Problém s rozdělenou dodávkou a současným rozvozem a svozem je rozšířením klasického okružního dopravního problému (VRP), který umožňuje flexibilnější plánování logistických operací. Nespárovaný rozvoz a svoz přináší dodatečnou složitost, protože vyzvednutí a doručení nejsou pevně spojeny do dvojic, což zvyšuje počet možných tras a způsobů přepravy. Tato varianta je relevantní například v městské logistice, kde vozidla současně rozvážejí zboží zákazníkům a svážejí balíky k odeslání, přičemž vyzvednuté a doručené zásilky nejsou vázány na stejnou trasu ani stejného zákazníka.
Praktické využití
- Městská logistika – efektivní přeprava balíků v e-commerce sektoru, kde kurýři nejen doručují zboží, ale současně vyzvedávají vrácené zásilky nebo balíky určené k dalšímu transportu.
- Distribuční sítě – optimalizace dodávek do obchodů a sběru vratných obalů nebo reklamovaného zboží.
- Zdravotní logistika – rozvoz léků a zdravotnických pomůcek společně se svozem vzorků pro laboratorní testování.
- Odpadové hospodářství – svoz recyklovatelných materiálů při rozvozu nových výrobků nebo zásob do firem.

Nespárovaný rozvoz a svoz je varianta VRP, kde jednotlivé rozvozy a svozy nejsou předem propojeny do pevných dvojic, což umožňuje větší flexibilitu, ale zvyšuje složitost optimalizačního modelu. Klíčovými rozhodovacími proměnnými jsou místo a množství rozváženého a sváženého nákladu, přičemž cílem je minimalizace celkových nákladů na dopravu a překládku. Významné studie (Chen et al., 2014; Xu et al., 2017) ukázaly, že efektivní algoritmy mohou výrazně zlepšit provozní efektivitu a snížit logistické náklady. Tento problém je zvláště důležitý v dynamických systémech městské logistiky, kde rostoucí poptávka po rychlých a udržitelných doručovacích službách vyžaduje inovativní řešení.
Zdroj:
[1] Chen, Q., Li, K., & Liu, Z. (2014). Model and algorithm for an unpaired pickup and delivery vehicle routing problem with split loads. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 69.
[2] Xu, D., Li, K., Zou, X., & Liu, L. (2017). An unpaired pickup and delivery vehicle routing problem with multi-visit. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 103.
[3] Nowak, M. A. (2005). The pickup and delivery problem with split loads. Georgia Institute of Technology.
[4] Wolfinger, D., & Salazar-González, J. J. (2021). The pickup and delivery problem with split loads and transshipments: A branch-and-cut solution approach. European Journal of Operational Research, 289(2).