Sběr odpadu s časovými okny a smíšeným vozovým parkem
Tato varianta VRP kombinuje několik pokročilých prvků do jednoho modelu. Zaměřuje se na periodické plánování svozu odpadu v určitém časovém období (například týden, měsíc), přičemž každý zákazník (například sběrné místo nebo kontejner) musí být obsloužen v předem stanovených časových oknech. Důležitým aspektem je také smíšený vozový park, což znamená, že k dispozici je více typů vozidel s různou kapacitou, náklady a dalšími charakteristikami.
Zajímavost
- Model spojuje plánování více dnů (periodičnost), časovou koordinaci (časová okna) a efektivní využití různých typů vozidel.
- Smíšený vozový park umožňuje lépe přizpůsobit nasazení vozidel podle specifik jednotlivých tras nebo množství odpadu na jednotlivých sběrných místech.
- Sběr odpadu s časovými okny vyžaduje striktní dodržování časového harmonogramu, což zvyšuje náročnost plánování.
- Tento typ problému často využívá pokročilé metaheuristiky, například genetické algoritmy, heuristiky typu Large Neighborhood Search, případně jejich hybridy.
Praktické využití
- Městská a průmyslová správa odpadu: Efektivní svoz komunálního nebo průmyslového odpadu, kde jsou definovaná časová okna pro svoz (např. z důvodu omezení provozu v městských centrech).
- Logistika vratných obalů: Periodický svoz vratných přepravních obalů s různými typy vozidel podle objemu a typu přepravovaného materiálu.
- Zemědělská produkce: Sběr biologického odpadu v sezónních obdobích s různými typy vozidel a časovými omezeními podle dostupnosti farem.
- Sběr nebezpečného odpadu: Svoz nebezpečných nebo citlivých materiálů, kde je třeba dodržet přesný časový rámec i použít specializovaná vozidla.

Metody řešení
- ALNS
- Sweep algorithm
- Inventory Routing
- Tabu Search
- Simulace Monte Carlo (pro nestabilní poptávku)
- Simulované žíhání
- Re-optimalizační přístupy
Tento typ VRP je komplexní, protože kombinuje periodické plánování svozu, dodržování časových oken a efektivní využívání smíšeného vozového parku. Model je praktický zejména v městské logistice nebo průmyslových aplikacích, kde je třeba pravidelně obsluhovat různá místa, dodržet přísné časové harmonogramy a současně efektivně nasazovat různá vozidla.
Zdroje:
[1] Gutiérrez-Sánchez, A., Rocha-Medina, L. B. (2022). VRP variants applicable to collecting donations and similar problems: A taxonomic review. Computers & Industrial Engineering,164.
[2] Beltrami, E. J., Bodin, L. D. (1974). Networks and vehicle routing for municipal waste collection. Networks, 4.
[3] Kim, B.-I., Kim, S., Sahoo, S. (2006). Waste collection vehicle routing problem with time windows, Computers & Operations Research, 33(12).