
Víceskladová varianta s časovými okny
Tato varianta kombinuje víceskladovou síť s otevřeným charakterem tras a přidává navíc prvek časových oken, což znamená, že zákazníci musí být obslouženi v předem definovaném časovém rozmezí.
Vozidla vyjíždějí z různých skladů, aby obsloužila zákazníky v určených časových intervalech, a po dokončení své trasy se již nevracejí zpět do skladu. Model je vhodný pro oblasti, kde je nutné koordinovat složitou síť skladů a zároveň respektovat specifické časové požadavky zákazníků.
Matematická formulace víceskladového otevřeného okružního problému prošla značných vylepšení (Lalla-Ruiz & Mes, 2021) nebo aplikací s časovými okny (Diao a kol., 2021).
Zajímavost
- Zvýšená složitost model – Kombinace více skladů, otevřených tras a časových oken znamená, že model je výrazně náročnější na optimalizaci a vyžaduje pokročilé algoritmy.
- Realističnost – Přidání časových oken přibližuje model realitě městské logistiky a doručovacích služeb, kde zákazníci očekávají dodání ve stanoveném časovém rámci.
- Flexibilní a efektivní logistika – Rozmístění více skladů umožňuje pružněji reagovat na poptávku a optimalizovat trasy podle aktuálních podmínek včetně dopravní situace nebo zpoždění.
- Vhodné pro služby s časovým SLA (Service Level Agreement) – Například doručování zásilek s garantovaným časem doručení.
Praktické využití
- Městská a regionální distribuce s časovým tlakem – Rychlé dodávky z různých skladů do městských částí nebo regionů s požadavkem na doručení v přesném časovém rozmezí.
- Logistika čerstvých potravin – Například pro supermarkety a restaurace, které potřebují dodávky v určitých časech kvůli plynulému provozu.
- E-commerce se službou „doručení ve zvoleném čase“ – Moderní internetové obchody nabízející zákazníkům možnost výběru časového okna pro doručení.
- Distribuce léků a zdravotnického materiálu – V případě, že je potřeba zajistit přesné časy doručení, například do nemocnic nebo lékáren.

Víceskladový otevřený okružní problém s časovými okny (MDOVRPTW) spojuje flexibilitu otevřených tras s efektivitou více skladových míst a dodržováním časových oken zákazníků. Vozidla vyrážejí z různých skladů, obsluhují zákazníky v přidělených časových intervalech a poté nekončí v depu, čímž se snižují přepravní náklady a zvyšuje efektivita. Tento model se hojně využívá v městské a regionální logistice, e-commerce s doručováním na čas, a v logistice rychle se kazících výrobků nebo urgentního zdravotnického zásobování.
Zdroj:
[1] Tarantilis, C. D., & Kiranoudis, C. T. (2002). Distribution of fresh meat. Journal of Food Engineering, 51(1), 85-91.
[2] Sariklis, D., & Powell, S. (2000). A heuristic method for the open vehicle routing problem. Journal of the Operational Research Society, 51(5).
[3] Wren, A., & Holliday, A. (1972). Computer scheduling of vehicles from one or more depots to a number of delivery points. Journal of the Operational Research Society, 23(3).
[4] Lalla-Ruiz, E., & Mes, M. (2021). Mathematical formulations and improvements for the multi-depot open vehicle routing problem. Optimization Letters, 15(1).
[5] Diao, X., Fan, H., Ren, X., & Liu, C. (2021). Multi-depot open vehicle routing problem with fuzzy time windows. Journal of Intelligent & Fuzzy Systems, 40(1).