Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Víceskladová varianta

Víceskladový otevřený okružní problém rozšiřuje klasický otevřený VRP o možnost využívat více výchozích skladů (depotů). V tomto modelu vozidla vyrážejí z různých skladů, aby obsloužila zákazníky, ale po obsluze se již nevracejí zpět do svého výchozího bodu. Cílem je minimalizovat celkové náklady na dopravu při zajištění obsluhy všech zákazníků.

Tento model odpovídá situacím, kdy je síť distribučních center rozmístěna geograficky tak, aby bylo možné efektivně pokrýt větší oblast bez nutnosti návratu vozidel na začátek trasy.

Tarantilis a Kiranoudis (2002) uvažovali o reálném problému distribuce čerstvého masa a formulovali jej jako multidepotní OVRP. V důsledku vysokých fixní nákladů na vozový park, byla distribuce masa přidělena najatým vozům. Vozový park pronajatých vozidel byl umístěn ve dvou distribučních centrech umístěných v těsné blízkosti společnosti. Byla vytvořena sada tras vozidel, která bude minimalizovat cestovní a provozní náklady distribuce. Tyto trasy umožnily pronajatým vozidlům možnost, nevracet se do sídla společnosti. Je tedy využito znalostí otevřeného okružního problému (Sariklis & Powel, 2000) a současně také víceskladového okružního dopravního problému (Wren & Holliday, 1972).

V následujících letech prošla matematická formulace víceskladového otevřeného okružního problému značných vylepšení (Lalla-Ruiz & Mes, 2021) nebo aplikací s časovými okny (Diao a kol., 2021).

Zajímavost

  • Flexibilita distribuční sítě – Více výchozích bodů umožňuje rychlejší reakci na požadavky zákazníků a optimalizaci pokrytí celé oblasti.
  • Efektivní využití vozidel – Vozidla se nemusí vracet do původního skladu, což snižuje zbytečné přejezdové náklady a časové ztráty.
  • Reálná aplikace v e-commerce a maloobchodní distribuci – Mnoho společností využívá síť regionálních skladů, ze kterých vozidla rozvážejí zásilky podle aktuální potřeby.
  • Výpočetně náročnější – Model je složitější než klasický OVRP, protože je potřeba řešit jak přiřazení zákazníků ke skladům, tak optimalizaci tras bez návratu.

Praktické využití

  • Distribuce e-commerce objednávek z více skladů – Například velké e-shopy využívají rozptýlenou síť skladů a vozidla po doručení zásilek nekončí v depu, ale pokračují v jiné části sítě.
  • Logistika rychloobrátkového zboží – Například doručování potravin nebo spotřebního zboží z různých skladů rozmístěných ve městě či regionu.
  • Regionální distribuce – Firmy rozvážející zboží z více regionálních center s cílem minimalizovat náklady na přepravu.
  • 3PL služby – Poskytovatelé logistických služeb, kteří využívají více skladů klientů pro zajištění doručení zboží přímo zákazníkům bez návratu do skladu.

Víceskladový otevřený okružní problém (MDOVRP) je variantou otevřeného VRP, kde rozvoz zboží probíhá z více výchozích skladů. Po doručení zásilek se vozidla nevracejí zpět do svého skladu, což umožňuje snížit přepravní náklady a zvýšit efektivitu obsluhy zákazníků. Tento model se hojně využívá v moderní logistice, zejména v oblasti e-commerce, distribuce rychloobrátkového zboží nebo 3PL službách, kde je důležité efektivní využití distribuční sítě a flexibilní nasazení vozového parku.

Zdroj:
[1] Tarantilis, C. D., & Kiranoudis, C. T. (2002). Distribution of fresh meat. Journal of Food Engineering51(1), 85-91.
[2] Sariklis, D., & Powell, S. (2000). A heuristic method for the open vehicle routing problem. Journal of the Operational Research Society51(5).
[3] Wren, A., & Holliday, A. (1972). Computer scheduling of vehicles from one or more depots to a number of delivery points. Journal of the Operational Research Society23(3).
[4] Lalla-Ruiz, E., & Mes, M. (2021). Mathematical formulations and improvements for the multi-depot open vehicle routing problem. Optimization Letters15(1).
[5] Diao, X., Fan, H., Ren, X., & Liu, C. (2021). Multi-depot open vehicle routing problem with fuzzy time windows. Journal of Intelligent & Fuzzy Systems40(1).