Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Časová okna

Tento problém se snaží nalézt pro flotilu kapacitních vozidel soubor nedepových tras pro vracení vozidel tak, aby byly uspokojeny požadavky zákazníků v pevně stanovených časových intervalech. Tyto intervaly představují nejčasnější a nejzazší časy v průběhu dne, kdy může dojít k doručení. Do matematického modelu vstupují kritéria výběru zákazníka a kritéria pro vkládání tras (Repoussis a kol., 2007).

Zajímavost

  • Efektivita bez návratu do depa:
    Hlavní předností OVRPTW je možnost nevracet vozidla zpět do depa, což vede k úsporám času i provozních nákladů. To je velmi atraktivní v situacích, kdy zpáteční cesta do depa nepřináší žádnou přidanou hodnotu.
  • Časová okna zvyšují složitost:
    Přidáním časových oken se problém stává podstatně náročnějším, protože je potřeba koordinovat nejen trasování bez návratu, ale i časový aspekt obsluhy zákazníků.
  • Flexibilní využití vozidel:
    Model podporuje větší flexibilitu při využití vozového parku — například pro řidiče na směnu, kteří vozidlo zanechají na posledním obslouženém místě nebo u dalšího dopravního uzlu.
  • Častý základ pro rozšířené varianty:
    OVRPTW se často používá jako základ pro pokročilejší modely, například s více depy, heterogenní flotilou nebo environmentálními cíli (například snižování emisí).

Praktické využití

  • Rozvoz zboží na dlouhé vzdálenosti:
    Například rozvoz potravin do vzdálených destinací, kde je efektivnější ukončit trasu u posledního zákazníka a následně přesunout vozidlo na nové trase nebo použít lokální sklad.
  • Distribuce na základě směnových rozvrhů řidičů:
    Řidiči ukončí směnu na místě poslední obsluhy, odkud vozidlo převezme jiná směna nebo je využito v místním provozu.
  • Distribuce v městských oblastech:
    V městských centrech, kde je návrat do centrálního depa logisticky nevýhodný, se často využívá OVRPTW k tomu, aby vozidlo ukončilo trasu co nejblíže dalšímu plánovanému úkolu.
  • Outsourcované doručovací služby:
    3PL firmy využívají tento model, pokud se smluvně zavazují pouze k doručení zboží do určitého místa, aniž by bylo nutné vracet vozidlo na výchozí místo.

Otevřený okružní dopravní problém s časovými okny (OVRPTW) kombinuje flexibilitu otevřených tras s nutností splnit přísná časová okna zákazníků. Vozidla po dokončení trasy nekončí v depu, což přináší úsporu nákladů, ale zároveň klade důraz na pečlivé plánování obsluhy v rámci časových omezení.

Zdroj:
[1] Tarantilis, C. D., & Kiranoudis, C. T. (2002). Distribution of fresh meat. Journal of Food Engineering51(1), 85-91.
[2] Repoussis, P. P., Tarantilis, C. D., & Ioannou, G. (2007). The open vehicle routing problem with time windows. Journal of the Operational Research Society58(3).