
Kolaborativní přístup
Tato varianta víceskladových problémů s sebou přináší možnosti optimalizace spolupracujících logistických sítí pro vyzvednutí a doručení ve více depech (CMDPDLN). Současně s tím využívá principů rozdělené dodávky s časovými okny a směrováním vozidel pro rozvoz a svoz. V kolaborativní síti jsou poptávky zákazníků rozděleny do shluků. Problém s vyzvedáváním a směrováním doručovacích vozidel ve více depech se zaměřuje na vytvoření modelu optimalizace sítě pro spolupráci s cílem koordinovat služby vyzvednutí a doručení mezi více depy a určit optimální trasy se sníženými provozními náklady prostřednictvím sdílených logistických zdrojů (Wang a kol., 2021).
Zajímavost
Tento model zahrnuje spolupráci mezi různými firmami nebo logistickými aktéry, kteří sdílejí kapacity svých vozidel a distribučních center pro dosažení úspory nákladů. To je obzvlášť užitečné v případech, kdy jednotlivé firmy nemají dostatek objednávek na optimální využití svých vozidel.
Praktické využití
CMDPDLN se používá v situacích, kdy různé společnosti mohou optimalizovat své logistické operace tím, že sdílejí vozidla nebo distribuční síť. Příkladem může být kooperace mezi menšími distributory a většími logistickými firmami nebo mezi různými podniky, které poskytují zboží podobného charakteru a mají podobné geografické pokrytí.

Tento problém se zaměřuje na optimalizaci distribuce, kdy různé společnosti spolupracují na dosažení nižších nákladů na dopravu a logistiku. Spočívá v koordinaci mezi více subjekty a efektivním využívání dostupných prostředků, čímž se dosahuje vzájemné výhody a zefektivnění distribuce.
Zdroj:
[1] Wang, Y., Li, Q., Guan, X., Fan, J., Xu, M., & Wang, H. (2021). Collaborative multi-depot pickup and delivery vehicle routing problem with split loads and time windows. Knowledge-Based Systems, 231, 107412.