
Rozvoz a svoz
Cílem problému je navrhnout soubor tras s minimálními náklady na vozový park obsluhující velké množství zákazníků se známými požadavky a předem definovanými časovými okny (Dondo & Cerdá, 2009; Rabbouch a kol., 2018).
Rozšíření víceskladového okružního problému s časovými okny o rozvoz a svoz je patrné ze studie Irnicha (2000). V dopravních sítích jsou trasy mezi zákazníky často velmi krátké. Všechny požadavky musí být vyzvednuty nebo doručeny na jedno centrální místo, které plní funkci centra nebo řekněme konsolidačního bodu. K dispozici je velké množství úzkých časových oken. Problém se primárně týká přiřazení přepravních požadavků k trasám.
Cílem MDVRP s rozvozem a svozem je určit snížení ujeté vzdálenosti, které lze dosáhnout rozdělením dodávek mezi vozidla sídlící ve stejném depu a vozidla v dalších skladech.
Zajímavosti
Konsolidační centra jako klíčový prvek moderní logistiky
Mnoho logistických firem dnes využívá konsolidační centra, která fungují jako centrální body pro shromažďování a redistribuci zásilek. Například v městské logistice mohou tato centra minimalizovat dopravní zátěž tím, že umožňují sloučení zásilek od různých dopravců do jednoho distribučního cyklu.
Dynamické plánování tras v reálném čase
Pokročilé algoritmy umělé inteligence dnes umožňují dynamicky měnit plán tras podle aktuálních dopravních podmínek a požadavků zákazníků, čímž dochází k výrazné úspoře paliva i provozních nákladů.
Praktické využití
Tato varianta okružního dopravního problému nachází široké uplatnění v distribuční logistice, zejména tam, kde je potřeba efektivně řídit dodávky i svoz zboží při dodržení přísných časových oken. Mezi hlavní oblasti využití patří:
- Městská logistika a doručování balíků – Například v e-commerce firmách, jako jsou Amazon nebo DHL, kde je třeba zajistit nejen doručení objednávek zákazníkům, ale také svoz vrácených zásilek do centrálních skladů.
- Přeprava osob – Veřejné dopravní systémy, jako jsou sdílené taxislužby či služby pro přepravu hendikepovaných osob, kde je nutné synchronizovat vyzvednutí a vysazení cestujících v předem definovaných časových slotech.
- Zásobování maloobchodních řetězců – Supermarkety využívají tento model k optimalizaci dodávek z více distribučních center a zároveň pro svoz prázdných obalů či vráceného zboží.
- Odpadové hospodářství a recyklace – Plánování tras pro svoz odpadu či recyklovatelných materiálů, kde je nutné přizpůsobit logistiku krátkým časovým oknům a optimalizovat trasování mezi jednotlivými stanovišti.

MDVRP s časovými okny a rozvozem a svozem se zaměřuje na minimalizaci nákladů a ujetých vzdáleností při obsluze zákazníků s předem definovanými časovými okny. Klíčovým prvkem je efektivní přiřazení přepravních požadavků k trasám a využití konsolidačního bodu, kam jsou všechny zásilky směrovány před dalším rozvozem. Významnou roli hraje sdílení přepravní kapacity mezi vozidly z různých skladů, což umožňuje snížení celkové ujeté vzdálenosti. Tento model nachází široké využití v městské logistice, přepravě osob, zásobování maloobchodních řetězců či odpadovém hospodářství. Moderní technologie, jako jsou dynamické algoritmy trasování či umělá inteligence, přispívají k jeho efektivnějšímu řešení a snížení ekologické zátěže.
Zdroj:
[1] Dondo, R. G., & Cerdá, J. (2009). A hybrid local improvement algorithm for large-scale multi-depot vehicle routing problems with time windows. Computers & Chemical Engineering, 33(2).
[2] Rabbouch, B., Mraihi, R., Saadaoui, F. (2018). A Recent Brief Survey for the Multi Depot Heterogenous Vehicle Routing Problem with Time Windows. 17th International Conference on Hybrid Intelligent Systems (HIS). Cham: Springer. ISBN 978-3-319-76350-7.
[3] Irnich, S. (2000). A multi-depot pickup and delivery problem with a single hub and heterogeneous vehicles. European Journal of Operational Research, 122(2).