Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Heterogenní vozový park

Jedná se o důležitou variantu problému s více sklady, který je rozšířen o heterogenní směrování vozidel s časovými okny – MDHVRPTW (Xu a kol., 2012).
Tato varianta okružního dopravního problému (MDHVRPTW – Multi-Depot Heterogeneous Vehicle Routing Problem with Time Windows) nachází široké uplatnění v logistice a distribuci.

Heterogenní vozový park je zajímavou modifikací, jehož cílem je navržení souboru tras s minimálními náklady na obsloužení velkého počtu zákazníků se známými požadavky a předem definovanými časovými okny. Dondo, Mendez a Cerdá (2003) navrhli model, ve kterém je dispozici heterogenní vozový park.
Variantu s rozvozem a svozem s heterogenní flotilou rozšířili tytéž autoři (Dondo a kol., 2008) pro malé vzdálenosti jednotlivých uzlů. O rok později byl problém rozšířen i pro střední a velké vzdálenosti. Tento přístup byl dále využit k řešení problémů s časovými okny (Dondo a kol., 2009; Isaza a kol., 2012).

Časově závislý MDVRP s heterogenní flotilou pro minimalizaci celkových nákladů předpokládá, že doba na trase mezi uzly závisí na době odjezdu. Rovněž musí být splněna omezení pevných časových oken pro zákazníky a maximální počet vozidel v depech (Afshar-Nadjafi & Afshar-Nadjafi, 2017).

Zajímavost

Moderní algoritmy využívají strojové učení a umělou inteligenci pro optimalizaci MDHVRPTW. Například společnosti jako UPS analyzují historická data o dopravě a předpovídají doby doručení na základě dynamického provozu, což umožňuje přesnější plánování a úsporu paliva.

Praktické využití

Mezi hlavní aplikace patří:

Městská a regionální distribuce – Například zásobování supermarketů, kdy jsou vozidla různých kapacit a typů (např. chladírenské vozy, malé dodávky pro úzké ulice) nasazována podle aktuální potřeby.

Zdravotnická logistika – Rozvoz léčiv a zdravotnického materiálu do nemocnic a lékáren, kde jsou pevná časová okna pro dodávky a různé požadavky na transport (např. citlivost na teplotu).

Svoz a recyklace odpadu – Plánování svozových tras pro různá vozidla (malé pro úzké ulice, velké pro hlavní tahy) s omezením daným časovými okny (např. vyhýbání se dopravní špičce).

E-commerce a doručování zásilek – Například Amazon, DHL či FedEx využívají optimalizaci tras s heterogenním vozovým parkem a časovými okny pro doručování balíků zákazníkům s preferovanými časy doručení.

Okružní dopravní problém s více sklady, heterogenní flotilou a časovými okny představuje komplexní výzvu v oblasti distribuční logistiky. Hlavní výzvy zahrnují:

  • Kombinaci různých typů vozidel – různá kapacita, náklady a provozní vlastnosti.
  • Časově závislé cesty – doba přejezdu mezi uzly se mění podle provozu a času odjezdu.
  • Optimalizaci nákladů – zahrnuje provozní náklady vozidel, platy řidičů a další logistické faktory.
  • Dynamická omezení – reálná data o provozu a počasí mohou ovlivnit rozhodování.

Tento model kombinuje víceskladovou logistiku s různorodou flotilou vozidel a časovými okny u zákazníků. Cílem je optimalizovat využití flotily, která zahrnuje vozidla s různou kapacitou, provozními náklady a dojezdem, a zároveň splnit časové požadavky zákazníků. Model je vhodný pro složité distribuční systémy, které obsluhují široké geografické oblasti a vyžadují flexibilitu v nasazení vozidel podle specifik jednotlivých tras. Použití najde v zásobování velkých regionálních sítí, kde je potřeba kombinovat efektivitu velkokapacitních vozidel s flexibilitou menších vozidel pro městské zóny.

Zdroj:
[1] Xu, Y., Wang, L., & Yang, Y. (2012). A new variable neighborhood search algorithm for the multi depot heterogeneous vehicle routing problem with time windows. Electronic Notes in Discrete Mathematics39.
[2] Dondo, R., Mendez, C. A., & Cerdá, J. (2003). An optimal approach to the multiple-depot heterogeneous vehicle routing problem with time window and capacity constraints. Latin American applied research33(2).
[3] Dondo, R., Méndez, C. A., & Cerdá, J. (2008). Optimal management of logistic activities in multi-site environments. Computers & Chemical Engineering32(11).
[4] Dondo, R. G., & Cerdá, J. (2009). A hybrid local improvement algorithm for large-scale multi-depot vehicle routing problems with time windows. Computers & Chemical Engineering33(2).
[5] Isaza, S. N., Franco, J. L., & Padilla, N. H. (2012). Desarrollo y Codificación de un Modelo Matemático para la Optimización de un Problema de Ruteo de Vehículos con Múltiples Depósitos. In de Megaprojects: building infrastructure by fostering engineering collaboration, efficient and effective integration and innovative planning: Proceedings of the 10th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology, Panama City.
[6] Afshar-Nadjafi, B., & Afshar-Nadjafi, A. (2017). A constructive heuristic for time-dependent multi-depot vehicle routing problem with time-windows and heterogeneous fleet. Journal of king saud university-Engineering sciences29(1).