Vícecílové problémy reverzní logistiky
Vícecílové problémy reverzní logistiky se zabývají optimalizací sběru a přepravy odpadu s ohledem na více cílů současně, jako jsou minimalizace nákladů, ekologických dopadů nebo provozní efektivity. Tyto modely často zahrnují více skladů, přechodná zařízení sběrné sítě a kombinaci otevřených a uzavřených tras, aby bylo dosaženo co nejefektivnějšího svozu komunálního odpadu.
Modelování problémů s více sklady pro zlepšení procesu sběru TKO pomocí přechodných zařízení sběrné sítě si klade za cíl minimalizovat celkové náklady spojené s nakládáním s odpady (Aliahmadi a kol., 2020; Sarmah a kol., 2019; Sulemana a kol., 2019). López‐Sánchez a kolektiv (2018) navrhují vícecílové WCP kombinující otevřené a uzavřené cesty na každé trase. Cílem je minimalizovat ujetou vzdálenost, čas na trase a celkový počet tras. Stejně tak kupříkladu (Babaee Tirkolaee a kol., 2019; Delgado-Antequera a kol., 2020) svůj výzkum zaměřili na svoz komunálního odpadu ve městech.
Zajímavosti
- Více skladů a přechodná zařízení – Sběrná síť může zahrnovat mezičlánky, kde dochází k dočasnému skladování odpadu před dalším zpracováním nebo likvidací.
- Hybridní trasy – Kombinace otevřených tras (bez návratu do depa) a uzavřených tras (s návratem do depa) umožňuje lepší optimalizaci času a vzdálenosti.
- Matematické modelování – Řešení těchto problémů často využívá víceúčelové optimalizační metody, jako jsou vícekriteriální programování nebo evoluční algoritmy.
Praktické využití
- Efektivní svoz komunálního odpadu – Plánování sběrných tras ve městech tak, aby byly minimalizovány náklady, emise a počet vozidel.
- Optimalizace průmyslového odpadu – Firmy s velkou produkcí odpadu mohou lépe řídit logistiku jeho sběru a přepravy ke zpracování nebo recyklaci.
- Udržitelné odpadové hospodářství – Moderní systémy integrují environmentální cíle a umožňují lepší správu recyklovatelného odpadu.

Vícecílové problémy reverzní logistiky optimalizují svoz odpadu s cílem minimalizovat náklady, environmentální dopady a provozní efektivitu. Využitím více skladů, přechodných zařízení a hybridních tras přispívají k udržitelnějšímu nakládání s odpady.
Metody řešení
Tento model se zaměřuje na optimalizaci sběru a přepravy odpadu v rámci reverzní logistiky s ohledem na více cílů současně, jako je minimalizace nákladů, ekologického dopadu a zvýšení provozní efektivity. Plánování tras zohledňuje nejen ekonomické aspekty, ale také environmentální požadavky a efektivní využití vozového parku, čímž podporuje udržitelný a vyvážený přístup k reverzní logistice. Model je ideální pro společnosti usilující o splnění kombinovaných cílů v rámci svých environmentálních a ekonomických strategií a dobře se hodí pro městské sběrové systémy nebo průmyslové podniky s požadavky na udržitelnost.
Zdroje:
[1] Gutiérrez-Sánchez, A., Rocha-Medina, L. B. (2022). VRP variants applicable to collecting donations and similar problems: A taxonomic review. Computers & Industrial Engineering,164.
[2] Beltrami, E. J., Bodin, L. D. (1974). Networks and vehicle routing for municipal waste collection. Networks, 4.
[3] Deshpande, P., Tembhurkar, A. R. (2018). Optimal routing of complex transportation system of biomedical waste with multiple depot and disposal options. International Journal of Environmental Technology and Management, 21(1-2).
[4] Aliahmadi, S. Z., Barzinpour, F., Pishvaee, M. S. (2020). A fuzzy optimization approach to the capacitated node-routing problem for municipal solid waste collection with multiple tours: A case study. Waste Management & Research. 38(3).
[5] Sarmah, S. P., Yadav, R., Rathore, P. (2019). Development of Vehicle Routing model in urban Solid Waste Management system under periodic variation: A case study. IFAC-PapersOnLine, 52(13).
[6] Sulemana, A., Donkor, E. A., Forkuo, E. K., Oduro-Kwarteng, S. (2019). Effect of optimal routing on travel distance, travel time and fuel consumption of waste collection trucks. Management of Environmental Quality. 30(4).
[7] López‐Sánchez, A. D., Hernández‐Díaz, A. G., Gortázar, F., & Hinojosa, M. A. (2018). A multiobjective GRASP–VND algorithm to solve the waste collection problem. International Transactions in Operational Research, 25(2), 545-567.
[8] Babaee Tirkolaee, E., Goli, A., Pahlevan, M., Malekalipour Kordestanizadeh, R. (2019) A robust bi-objective multi-trip periodic capacitated arc routing problem for urban waste collection using a multi-objective invasive weed optimization. Waste Management & Research. 37(11)
[9] Delgado-Antequera, L., Laguna, M., Pacheco, J., Caballero, R. (2020). A bi-objective solution approach to a real-world waste collection problem, Journal of the Operational Research Society,71(2).