Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Periodický problém řešící spotřebu paliva

Uvedená varianta VRP jsou problémy, které berou v úvahu spotřebu paliva (FCVRP). Tradiční studie a stávající modely jsou rozšířeny o další faktory způsobující minimalizaci a kolísání spotřeby paliva (Xiao a kol., 2012). Jedná se o faktor významně závislý na zatížení vozidla.

Problém směrování vozidel se zohledněním spotřeby paliva (FCVRP – Fuel Consumption Vehicle Routing Problem) je rozšířením klasického VRP, které se zaměřuje na minimalizaci spotřeby paliva namísto pouhého zkrácení ujeté vzdálenosti. Hlavním faktorem ovlivňujícím spotřebu je zatížení vozidla, ale významnou roli hrají také rychlost, terén, styl jízdy a dopravní podmínky.

Zajímavosti

  • Zatížení ovlivňuje efektivitu – Čím je vozidlo těžší, tím vyšší spotřebu paliva má, zejména při rozjezdu a jízdě do kopce.
  • Optimální rychlost šetří palivo – Jízda příliš vysokou nebo příliš nízkou rychlostí může vést ke zbytečné spotřebě. Existují algoritmy, které určují nejúspornější rychlost pro dané trasy.
  • Dynamické řízení tras – Moderní systémy mohou real-time upravovat trasy podle aktuální dopravní situace tak, aby byla spotřeba co nejnižší.

Praktické využití

  • Nákladní a distribuční doprava – Logistické společnosti jako DHL, UPS nebo Amazon optimalizují rozvozové trasy nejen podle vzdálenosti, ale i podle ekonomické a ekologické spotřeby paliva.
  • Ekologická městská logistika – Systémy pro rozvoz v městech využívají FCVRP k plánování nízkoemisních tras, což pomáhá splnit přísné ekologické normy.
  • Flotilové řízení a telematika – Dopravní společnosti využívají sledování vozidel a AI analýzy, které pomáhají řidičům jezdit úsporněji a efektivněji.

FCVRP přináší efektivnější a ekologičtější dopravu tím, že optimalizuje trasy s ohledem na spotřebu paliva, zatížení vozidel a další dynamické faktory, což vede ke snížení nákladů i emisí.

Metody řešení

Tento model se zaměřuje na optimalizaci tras vozidel s cílem minimalizovat spotřebu paliva, která výrazně závisí na zatížení vozidla a trase. Při plánování se zohledňuje nejen vzdálenost, ale i to, jak se mění hmotnost nákladu během trasy, protože těžší vozidla spotřebovávají více paliva. Cílem je optimalizovat pořadí zákazníků tak, aby byla spotřeba paliva co nejnižší při splnění všech dodacích požadavků. Tento model je ideální pro logistické operace s těžkými náklady nebo v oblastech, kde jsou náklady na palivo a environmentální dopady klíčovými faktory rozhodování.

Zdroj:
[1] Gutiérrez-Sánchez, A., Rocha-Medina, L. B. (2022). VRP variants applicable to collecting donations and similar problems: A taxonomic review. Computers & Industrial Engineering,164.
[2] Xiao, Y., Zhao, Q., Kaku, I., & Xu, Y. (2012). Development of a fuel consumption optimization model for the capacitated vehicle routing problem. Computers & operations research39(7), 1419-1431.