
Selektivní odběry
Jde o problémy zelené logistiky spojené s dodáním a vyzvednutím originálních i repasovaných produktů, které berou v úvahu úroveň znečištění emitovaného systémem (Soleimani a kol., 2018). Originální i repasované produkty se shromažďují na odběrných místech. Toto řešení přispívá k ziskovosti procesu repasování i sběru zboží po ukončení životnosti (Beullens a kol., 2004).
Problémy zpětné logistiky jsou velmi často spojeny s rentabilitou dopravy. Firmy, mohou v rámci kampaní, zajistit svým prodejcům možnost výměny či zpětného odkupu výrobků (náhradních dílů). V souvislosti s tím, dochází během kampaně k rychlému hromadění výrobků u prodejců. Předpokladem je, že prodejci své výrobky nevrací zdarma, ale mají rezervační cenu. Nahromaděné výrobky je tedy možné vyzvednout, pokud je pořizovací cena oznámena firmou vyšší než rezervační cena prodejce. Firma není povinna navštívit všechny prodejce. Vozidla jsou odeslána k prodejci v případě, že je výjezd ziskový (Aras a kol., 2011). Tento problém je popsán jako selektivní odběry s cenou (SPP-VRPRL).
Zajímavosti
- Dynamická rozhodování o trasách – Vozidla nenavštěvují všechny odběrné body, ale pouze ty, kde je sběr ziskový, což vede k efektivnějšímu využití zdrojů.
- Reverzní logistika a udržitelnost – Tento přístup snižuje množství odpadu a podporuje cirkulární ekonomiku, což je klíčový trend v moderním supply chain managementu.
- Ekonomická rovnováha – Prodejci nejsou nuceni vracet zboží zdarma, ale nastavují si rezervační cenu, což umožňuje optimalizovat tok výrobků a minimalizovat ztráty.
Praktické využití
- Automobilový průmysl – Výrobci aut sbírají opotřebované díly pro repasování a prodávají je jako náhradní díly s nižšími náklady.
- Spotřební elektronika – Firmy jako Apple a Samsung nabízejí programy zpětného odběru starých zařízení, která jsou repasována nebo ekologicky likvidována.
- Oděvní průmysl – Módní značky jako H&M a Patagonia sbírají staré oblečení a recyklují je do nových kolekcí nebo je využívají pro produkci nových textilií.

Selektivní odběry v reverzní logistice umožňují ziskovou a udržitelnou recyklaci produktů tím, že optimalizují sběr na základě ekonomických a ekologických faktorů. Tento přístup zlepšuje rentabilitu repasování, snižuje odpad a podporuje cirkulární ekonomiku.
Tento model se zaměřuje na optimalizaci vyzvedávání vrácených výrobků v rámci kampaní reverzní logistiky, kde rozhodnutí o návštěvě jednotlivých prodejců závisí na ekonomické rentabilitě. Prodejci stanovují rezervační cenu, kterou musí firma překročit, aby byl svoz ziskový. Firma tedy nemusí obsloužit všechny prodejce, ale pouze ty, kde očekávaný přínos převyšuje náklady na svoz. Optimalizačním cílem je maximalizace celkového zisku kampaně při respektování kapacitních omezení vozidel a plánování svozů v rámci období. Model je vhodný pro plánování výkupních kampaní, sběr vratných obalů nebo komponent, které se vracejí zpět do dodavatelského řetězce.
Zdroj:
[1] Gutiérrez-Sánchez, A., Rocha-Medina, L. B. (2022). VRP variants applicable to collecting donations and similar problems: A taxonomic review. Computers & Industrial Engineering,164.
[2] Soleimani, H., Chaharlang, Y., Ghaderi, H. (2018). Collection and distribution of returned-remanufactured products in a vehicle routing problem with pickup and delivery considering sustainable and green criteria, Journal of Cleaner Production, 172.
[3] Beullens, P., Wassenhove, L. V., Oudheusden, D. V. (2004). Collection and vehicle routing issues in reverse logistics. Reverse logistics quantitative models for closed-loop supply chains. Berlin, Heidelberg, New York: Springer-Verlag.
[4] Aras, N., Aksen, D., Tekin, M. T. (2011). Selective multi-depot vehicle routing problem with pricing, Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 19(5).