Sběr odpadu s časovými okny
Přidání možnosti časových oken do periodického problému reverzní logistiky zaměřeného na svoz tuhého komunálního odpadu (TKO) znamená, že vozidla musí dodržovat specifikované časové intervaly pro sběr odpadu na jednotlivých místech. Tento rozšířený problém se soustředí nejen na optimalizaci tras a frekvence sběru, ale také na splnění časových požadavků na vyzvednutí odpadu v určitém čase, čímž se zvyšuje efektivita a přesnost celého logistického procesu.
Zajímavost
- Flexibilita a efektivita – Integrace časových oken umožňuje dynamické přizpůsobení rozvrhu sběru podle specifických potřeb jednotlivých oblastí nebo typů odpadu.
- Redukce konfliktů a zpoždění – Optimalizace tras s časovými okny minimalizuje čekací doby a zpoždění, což zajišťuje vyšší spolehlivost systému.
- Přizpůsobení legislativním normám – Časová okna mohou odpovídat regulacím o provozu v určitém čase, což zohledňuje noční nebo víkendový sběr ve městě.
Praktické využití
- Optimalizace kapacity vozidel – S plánováním času lze lépe využívat kapacitu vozidel a plánovat efektivní sběr v rámci různých lokalit.
- Městská infrastruktura – Optimalizace sběru odpadu s časovými okny umožňuje současně minimalizovat zácpy a rušení městského života (např. sběr v noci nebo v ranních hodinách).
- Zlepšení kvality služby pro obyvatele – Přesné časové okna zajišťují, že odpady jsou vyzvedávány pravidelně a v požadovaném čase, což zvyšuje spokojenost obyvatel.

Přidání časových oken do periodického problému sběru tuhého komunálního odpadu (TKO) znamená, že nejen optimalizujeme trasy a frekvence sběru, ale i zohledňujeme specifické časové požadavky na sběr odpadu. Tento přístup vede k lepší spolehlivosti, flexibilitě a optimalizaci využití vozidel, což přispívá k efektivnímu a ekologickému sběru odpadu.
Metody řešení
- ALNS
- Sweep algorithm
- Tabu Search
- Hybridní metaheuristiky
- Fuzzy heuristiky (pro flexibilní časová okna)
Tento model rozšiřuje klasický periodický problém sběru tuhého komunálního odpadu o časová okna, kdy je nutné zajistit svoz v konkrétních časových intervalech, které odpovídají provozní době sběrných míst nebo omezením vyplývajícím z hustoty dopravy a legislativy města. Plánování tras tak nejen optimalizuje frekvenci a pořadí sběru, ale zároveň zajišťuje dodržení časových podmínek sběru. Model je ideální pro městské oblasti, kde je třeba sladit provoz svozových vozidel s omezenými časy přístupu k jednotlivým lokalitám, například kvůli klidovým zónám nebo požadavkům na hlučnost.
Zdroje:
[1] Gutiérrez-Sánchez, A., Rocha-Medina, L. B. (2022). VRP variants applicable to collecting donations and similar problems: A taxonomic review. Computers & Industrial Engineering,164.
[2] Beltrami, E. J., Bodin, L. D. (1974). Networks and vehicle routing for municipal waste collection. Networks, 4.
[3] Kim, B.-I., Kim, S., Sahoo, S. (2006). Waste collection vehicle routing problem with time windows, Computers & Operations Research, 33(12).
[4] Ramos, T., Oliveira, R. (2011). Delimitation of service areas in reverse logistics networks with multiple depots. Journal of Operational Research, 62.