Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Úloha s více vozidly

Úloha s více vozidly je logickým rozšířením dynamické úlohy, které nabízí navýšení omezené kapacity jednoho vozidla o kapacitu vozidla dalšího. Dochází k minimalizaci času čekání zákazníka na obsloužení pouze jedním vozidlem. Předpokladem je neomezený počet vozidel ve výchozím místě a primárním cílem se stává přijmout co největší počet požadavků. Této problematice se věnuje řada prací (Bertsimas & van Ryzin, 1991; 1993; Gendreau a kol., 1999; Attanasio a kol., 2004; Haghani & Jung, 2005; Potvin & Benyahia, 2006).

Zajímavost

Koordinace mezi více vozidly ztěžuju dynamiku plánování, protože je třeba zohlednit dostupnost jednotlivých řidičů.

Praktické využití

Sdílené taxi služby, systémy carpoolingu a logistika e-commerce.

Tuto variantu DVRP je možné najít ve třech modifikacích:

Metody řešení

Tento model zahrnuje optimalizaci tras pro více vozidel tak, aby se dosáhlo co nejefektivnějšího výkonu v závislosti na různých kritériích (vzdálenost, čas, kapacita).

Zdroj:
[1] Bertsimas, D. J., & Van Ryzin, G. (1991). A stochastic and dynamic vehicle routing problem in the Euclidean plane. Operations Research39(4).
[2] Bertsimas, D. J., & Van Ryzin, G. (1993). Stochastic and dynamic vehicle routing in the Euclidean plane with multiple capacitated vehicles. Operations Research41(1).
[3] Gendreau, M., Guertin, F., Potvin, J. Y., & Taillard, É. (1999). Parallel tabu search for real-time vehicle routing and dispatching. Transportation science33(4).
[4] Attanasio, A., Cordeau, J. F., Ghiani, G., & Laporte, G. (2004). Parallel tabu search heuristics for the dynamic multi-vehicle dial-a-ride problem. Parallel Computing30(3).
[5] Haghani, A., & Jung, S. (2005). A dynamic vehicle routing problem with time-dependent travel times. Computers & operations research32(11).
[6] Potvin, J. Y., Xu, Y., & Benyahia, I. (2006). Vehicle routing and scheduling with dynamic travel times. Computers & Operations Research33(4).