Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Úloha s více vozidly v několika výchozích bodech

Tento problém představuje rozšíření klasického dynamického směrování vozidel, kde se vozidla nevydávají pouze z jednoho centrálního depa, ale z více výchozích bodů. Tyto výchozí body mohou být například různá distribuční centra, sklady, parkoviště taxislužby nebo stanoviště záchranných služeb.

Tento model přidává další vrstvu složitosti, protože je nutné optimalizovat nejen trasy jednotlivých vozidel, ale i to, které vozidlo by mělo být přiřazeno k určité objednávce na základě jeho polohy, kapacity a časových omezení.

Příkladem této úlohy je problém svozu od zákazníků, z nichž někteří zavolají až během dne, kdy jsou již vozidla na plánované trase. Problémem se zabývali práce již v 80. a 90. letech minulého století (Savelsbergh & Sol, 1998). Dalšího rozpracování se problém dočkal ve studiích Fábryho (2006; 2014).

Do této kategorie rovněž zapadá DVRP v kontextu 3PL. Poskytovatelé často operují s různými vozidly, která mohou vyjíždět z různých dep a musí flexibilně reagovat na změny, jako jsou nové objednávky, zpoždění nebo změny v trasách. To odpovídá dynamickému problému s vícenásobnými výchozími body, kde jsou trasy a plány aktualizovány na základě aktuálních informací a požadavků, jak uvádí studie (Farajzadeh, 2020; Fan, 2023).

Zajímavost

  • Efektivnější využití zdrojů: Díky více výchozím bodům lze snížit vzdálenost, kterou vozidla musí ujet k zákazníkům, což vede ke snížení nákladů a emisí.
  • Vyšší flexibilita: Větší počet výchozích bodů umožňuje rychlejší reakci na nové objednávky a přizpůsobení se dynamickým podmínkám v dopravě.
  • Rovnováha mezi distribučními centry: Je důležité vyvažovat zátěž mezi jednotlivými výchozími body, aby některé nebyly přetíženy a jiné nevyužité.

Praktické využití

Logistika e-commerce: Firmy jako Amazon nebo Alza.cz využívají více skladů, odkud expedují objednávky tak, aby byly doručeny co nejrychleji.

Taxislužby a car-sharing: Uber, Bolt nebo Liftago optimalizují přiřazení vozidel podle jejich aktuální polohy namísto odesílání aut z jednoho centrálního depa.

Záchranné složky: Policie, hasiči a záchranné služby mají stanoviště na více místech, aby mohly co nejrychleji reagovat na nouzové situace.

Městská hromadná doprava: Dynamické plánování tras autobusů a minibusů vycházejících z různých dep optimalizuje přepravu cestujících na základě poptávky v reálném čase.

Dynamické směrování vozidel s více výchozími body umožňuje efektivnější pokrytí obsluhované oblasti. Díky tomu lze lépe rozdělit vozidla, snížit přejezdové vzdálenosti a zkrátit reakční doby na nové objednávky. Tento přístup se široce využívá v logistice, taxislužbách, záchranných složkách a veřejné dopravě.

Zdroj:
[1] Savelsbergh, M., & Sol, M. (1998). Drive: Dynamic routing of independent vehicles. Operations Research46(4).
[2] Fábry, J. (2006). Dynamické okružní a rozvozní úlohy (disertační práce). Dostupné z webových stránek VŠ: https://nb.vse.cz/~fabry/disertace.pdf
[3] Fábry, J. (2014). Okružní a rozvozní úlohy (habilitační práce). Dostupné z webových stránek VŠ: https://www.janfabry.cz/Habilitace.pdf
[4] Farajzadeh, F., Moadab, A., Valilai, O. F., & Houshmand, M. (2020). A novel mathematical model for a cloud-based drone enabled vehicle routing problem considering multi-echelon supply chain. IFAC-PapersOnLine53(2), 15035-15040.
[5] Fan, L. (2023). A hybrid adaptive large neighborhood search for time-dependent open electric vehicle routing problem with hybrid energy replenishment strategies. PLoS One18(9), e0291473.