
Rozvoz a svoz s časovými okny
Dynamická úloha rozvozu a svozu s časovými okny je častým problémem kurýrních společností. Vyzvednutí a doručení dopisů a balíků probíhá během dne. Kvalita řešení je dána způsobem rozložení čekací doby na trasách vozidel (Mitrović-Minić & Laporte, 2004; Larsen a kol., 2004; Thomas, 2007; Hao a kol., 2022). Zajímavým příkladem tohoto problému je přeprava pacientů ve velkých nemocnicích, která kromě standardních omezení pro dynamičnost problému, obsahují specifika nemocničního prostředí (Beaudry a kol., 2010). Dynamická přerušení v důsledku poruchy vozidel je dalším problémem, který řeší přesměrování vozidel v reálném čase, aby bylo možné zajistit požadavky nezahájených dodávek (Li a kol., 2009; Mu a kol., 2011; Su a kol., 2022).
Problém dynamického směrování vozidel se současným rozvozem a svozem v časových oknech (Pickup and Delivery Problem with Time Windows – PDPTW) je rozšířením klasického VRP, kde se vozidla musí vypořádat nejen s doručováním zásilek na konkrétní místa, ale i s jejich vyzvedáváním. To vše v podmínkách omezených časovými okny, která určují, kdy může být zásilka vyzvednuta nebo doručena.
Tento problém přináší další vrstvu složitosti oproti standardním variantám DVRP, protože vozidla musejí nejen optimalizovat trasy, ale zároveň zajistit, aby byly dodrženy všechny požadované časy. Plánování musí zahrnovat koordinaci mezi svozem a rozvozem, aby se předešlo neefektivním trasám a zbytečným prostojům.
Zajímavost
- Vyšší komplexita plánování: Trasa musí být plánována tak, aby bylo zajištěno vyzvednutí a následné doručení každé zásilky v odpovídajícím časovém okně.
- Real-time přeplánování: Neočekávané události, jako dopravní zácpy nebo zpoždění zákazníků, vyžadují okamžité přeplánování tras v reálném čase.
- Optimalizace více faktorů: Kromě dodržení časových oken se řeší také minimalizace ujeté vzdálenosti, počet použitých vozidel a rovnoměrné zatížení flotily.
Praktické využití
Městská logistika: Rozvoz a svoz balíků v přepravních službách (UPS, DPD, Zásilkovna) – řidiči musí doručit některé balíky a zároveň na stejném místě vyzvednout nové.
Služby sdílené dopravy: Aplikace jako UberPool nebo Bolt Shuttle plánují svoz a rozvoz cestujících s omezením časových oken.
Distribuce zboží mezi sklady a prodejnami: Rohlík.cz a další supermarkety optimalizují přepravu mezi distribučními centry a pobočkami v časově omezených oknech.
Zdravotnická logistika: Přeprava pacientů na vyšetření nebo svoz laboratorních vzorků mezi nemocnicemi a laboratořemi.

Současný rozvoz a svoz v časových oknech vyžaduje nejen optimalizaci tras pro doručování a vyzvedávání zásilek, ale také striktní dodržení časových požadavků. Řešení tohoto problému se využívá v logistice, dopravě i zdravotnictví a zahrnuje real-time přeplánování tras a efektivní koordinaci mezi úkoly rozvozu a svozu.
Zdroj:
[1] Mitrović-Minić, S., & Laporte, G. (2004). Waiting strategies for the dynamic pickup and delivery problem with time windows. Transportation Research Part B: Methodological, 38(7).
[2] Larsen, A., Madsen, O. B., & Solomon, M. M. (2004). The a priori dynamic traveling salesman problem with time windows. Transportation Science, 38(4).
[3] Thomas, B. W. (2007). Waiting strategies for anticipating service requests from known customer locations. Transportation Science, 41(3).
[4] Hao, J., Lu, J., Li, X., Tong, X., Xiang, X., Yuan, M., & Zhuo, H. H. (2022). Introduction to The Dynamic Pickup and Delivery Problem Benchmark–ICAPS 2021 Competition. arXiv preprint arXiv:2202.01256.
[5] Beaudry, A., Laporte, G., Melo, T., & Nickel, S. (2010). Dynamic transportation of patients in hospitals. OR spectrum, 32(1).
[6] Li, J. Q., Mirchandani, P. B., & Borenstein, D. (2009). Real-time vehicle rerouting problems with time windows. European Journal of Operational Research, 194(3).
[7] Mu, Q., Fu, Z., Lysgaard, J., & Eglese, R. (2011). Disruption management of the vehicle routing problem with vehicle breakdown. Journal of the Operational Research Society, 62(4).
[8] Su, Z., Li, W., Li, J., & Cheng, B. (2022). Heterogeneous fleet vehicle scheduling problems for dynamic pickup and delivery problem with time windows in shared logistics platform: formulation, instances and algorithms. International Journal of Systems Science: Operations & Logistics, 9(2).