Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Okamžité přeplánování trasy

Dynamizace úlohy je zajištěna vznikem nového požadavku kdykoliv během jízdy vozidla.
Po vzniku nového požadavku se v první řadě zjišťuje, zda je možné splnit jej během již existující trasy a nalézt zákazníka, za kterého bude nejvýhodnější nový požadavek vložit. S výhodou se využívá vytváření rezervní kapacity vozidla.

Fábry (2006) uvádí, že tento postup lze snadno modifikovat na dynamickou úlohu. Již první zmínka (Wilson & Colvin, 1977) o DVRP se zabývá požadavky zákazníků, které přicházejí dynamicky během cesty jediného vozidla z výchozího uzlu do cíle. V příštích letech byla provedena další analytická práce (Papastavrou & Swihart, 1997) pro tuto variantu problému.

Zajímavost

  • Problém používá algoritmy predikce dopravní situace, což je užitečné pro osobní i nákladní dopravu.
  • Reakce v reálném čase:
    Tento problém je považován za jeden z nejdynamičtějších modelů ve směrování vozidel, protože každá nová objednávka vyvolá okamžité přeplánování celé trasy.
  • Koncept okamžitého požadavku (Psaraftis, 1980):
    Nové požadavky zákazníků se objevují kdykoli během cesty vozidla a vyžadují rychlé přepočítání celé trasy.
  • Využití pokročilých algoritmů:
    Model spoléhá na rychlé heuristiky nebo metaheuristiky, které zvládnou okamžité přeplánování, například edge exchange (Savelsbergh, 1992).
  • Flexibilita vs. složitost:
    Přináší velkou flexibilitu v obsluze zákazníků, ale zároveň vysoké nároky na výpočetní kapacitu a kvalitu predikcí v reálném čase.

Praktické využití

  • Expresní kurýrní služby:
    Například rozvoz důležitých dokumentů nebo zásilek s požadavkem na maximální rychlost doručení, kde mohou během cesty vznikat další urgentní požadavky.
  • Zdravotnická logistika:
    Okamžité dodání léků, zdravotnického materiálu nebo urgentních krevních transfúzí.
  • Servisní zásahy:
    Servisní technik je na cestě a během jízdy přicházejí nové žádosti o zásah, systém mu okamžitě přepočítá trasu.
  • Distribuce čerstvých potravin:
    Model lze použít i pro rozvoz potravin, kde je potřeba rychle reagovat na nové objednávky v průběhu rozvozu.

Dynamický problém směrování s jedním vozidlem a okamžitým přeplánováním trasy (IR-D-SVRP) řeší situace, kdy během realizace stávající trasy přicházejí nové požadavky zákazníků, na které je potřeba reagovat okamžitým přepočítáním celé trasy. Model klade důraz na rychlou reakci systému a maximální flexibilitu. Používá se zejména tam, kde je vysoký tlak na rychlost obsluhy a proměnlivost objednávek, jako jsou kurýrní služby, zdravotnická logistika či urgentní servisní zásahy. Pro efektivní fungování model vyžaduje rychlé algoritmy a výpočetní výkon pro okamžité přeplánování tras v reálném čase.

Zdroj:
[1] Fábry, J. (2006). Dynamické okružní a rozvozní úlohy (disertační práce). Dostupné z webových stránek VŠ: https://nb.vse.cz/~fabry/disertace.pdf
[2] Larsen, A., & Madsen, O. B. (2000). The dynamic vehicle routing problem (Doctoral dissertation, Institute of Mathematical Modelling, Technical University of Denmark).
[3] Wilson, N. H. M., & Colvin, N. J. (1977). Computer control of the Rochester Dial-A-Ride system. Dept of Civil Engineering.
[4] Papastavrou, J. D., & Swihart, M. R. (1997). A Stochastic and Dynamic Model for the Single-Vehicle Pick-up and Delivery Problem. Working Paper, School of Industrial Engineering, Purdue University.
[5] Savelsbergh, M., & Sol, M. (1998). Drive: Dynamic routing of independent vehicles. Operations Research46(4).
[6] Psaraftis, H. N. (1980). A dynamic programming solution to the single vehicle many-to-many immediate request dial-a-ride problem. Transportation Science14(2).