Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Obecný dynamický přístup

Dynamizace úlohy je zajištěna vznikem nového požadavku kdykoliv během jízdy vozidla.
Po vzniku nového požadavku se v první řadě zjišťuje, zda je možné splnit jej během již existující trasy a nalézt zákazníka, za kterého bude nejvýhodnější nový požadavek vložit. S výhodou se využívá vytváření rezervní kapacity vozidla.

Této problematice se věnuje Savelsbergh (1992), který uvažuje úlohu s jedním vozidlem a časovými okny řešenou výměnou hran na trase pro statickou úlohu. Fábry (2006) uvádí, že tento postup lze snadno modifikovat na dynamickou úlohu. Již první zmínka (Wilson & Colvin, 1977) o DVRP se zabývá požadavky zákazníků, které přicházejí dynamicky během cesty jediného vozidla z výchozího uzlu do cíle. V příštích letech byla provedena další analytická práce (Papastavrou & Swihart, 1997) pro tuto variantu problému.

Zajímavosti

  • Obecnější model dynamického směrování:
    Na rozdíl od základního dynamického problému (D-SVRP) a specifického okamžitého přeplánování (IR-D-SVRP), tento model kombinuje flexibilní přepočítávání trasy s možností optimalizace celé trasy při příchodu nových požadavků, ale bez nutnosti okamžité reakce.
  • Algoritmická dynamika:
    Trasa se upravuje pomocí optimalizačních algoritmů jako je heuristika výměny hran (edge exchange heuristic, Savelsbergh, 1992). Model je tak robustnější oproti čistě reaktivnímu modelu, protože umožňuje komplexnější rozhodování o trase.
  • Historické pozadí:
    Inspirace sahá až k prvním zmínkám o dynamickém VRP u Wilsona & Colvina (1977), kdy začalo být zkoumáno postupné vkládání nových požadavků do již existující trasy.
  • Rezervní kapacita vozidla:
    Součástí strategií je i plánování rezervní kapacity, aby bylo možné flexibilně přijímat nové požadavky během jízdy.

Praktické využití

  • Kurýrní a expresní doručování:
    Především v městské logistice, kdy během rozvozu přicházejí další objednávky a je potřeba pružně optimalizovat trasu, ale není nutné ji přepočítávat úplně okamžitě při každé nové objednávce.
  • Rozvoz potravin nebo zboží e-commerce:
    Model vhodný tam, kde dochází k postupnému naplňování objednávek a kde lze trasy v průběhu dne několikrát upravit.
  • Zásilkové služby:
    Například u balíkové logistiky, kde během dne dorazí další zásilky do systému a trasa se průběžně optimalizuje.
  • Servisní zásahy:
    Ve firmách provádějících technickou podporu v terénu může systém optimalizovat denní trasu technika při přidání dalších zákaznických hlášení.
  • Dispečinky pohotovostních služeb (záchranáři, hasiči) pro efektivnější zásahy.

Obecný dynamický problém směrování s jedním vozidlem (G-D-SVRP) se zaměřuje na situace, kdy požadavky zákazníků vznikají v průběhu cesty vozidla. Na rozdíl od modelů vyžadujících okamžité přeplánování nabízí flexibilní, algoritmicky řízenou úpravu trasy, která optimalizuje pořadí návštěv zákazníků s cílem zvýšit efektivitu a snížit náklady. Klíčovým prvkem je možnost vkládání nových požadavků do existující trasy a využití rezervní kapacity vozidla.

Tento model nachází využití například v kurýrních službách, doručování potravin nebo ve službách technické podpory v terénu, kde je důležité flexibilně reagovat na nové požadavky v průběhu dne.

Zdroj:
[1] Fábry, J. (2006). Dynamické okružní a rozvozní úlohy (disertační práce). Dostupné z webových stránek VŠ: https://nb.vse.cz/~fabry/disertace.pdf
[2] Larsen, A., & Madsen, O. B. (2000). The dynamic vehicle routing problem (Doctoral dissertation, Institute of Mathematical Modelling, Technical University of Denmark).
[3] Wilson, N. H. M., & Colvin, N. J. (1977). Computer control of the Rochester Dial-A-Ride system. Dept of Civil Engineering.
[4] Papastavrou, J. D., & Swihart, M. R. (1997). A Stochastic and Dynamic Model for the Single-Vehicle Pick-up and Delivery Problem. Working Paper, School of Industrial Engineering, Purdue University.
[5] Savelsbergh, M., & Sol, M. (1998). Drive: Dynamic routing of independent vehicles. Operations Research46(4).