
Časová okna s rozhodovací pravomocí
Pro problém popsaný jako VRPSPD s časovými okny a více osobami s rozhodovací pravomocí se vyvinul matematický model, který splňuje všechna tato náročná omezení (Ma a kol., 2019; Wang a kol., 2020).
VRPSPD s časovými okny a více osobami s rozhodovací pravomocí (SPDPTW-MDM) je rozšířením klasického VRPSPD, které zahrnuje složitější rozhodovací procesy. Více zúčastněných stran (např. dispečeři, dodavatelé, zákazníci) má vliv na plánování tras, což vyžaduje koordinaci a kompromisy mezi různými prioritami.
SPDPTW-MDM přináší nový rozměr do plánování logistiky tím, že umožňuje více subjektům zasahovat do rozhodovacího procesu. Tím se zvyšuje flexibilita, ale zároveň roste i složitost celého modelu. Tento přístup nachází uplatnění v e-commerce, sdílené mobilitě i zdravotnické logistice, kde je nutné zohlednit různorodé požadavky v rámci jednoho distribučního systému.
Zajímavosti:
- Distribuovaná rozhodovací pravomoc: Na rozdíl od klasických VRP modelů zde plánování tras neřídí jen jeden centrální systém, ale rozhodování probíhá mezi více zainteresovanými osobami nebo subjekty.
- Použití moderních technologií: Pro efektivní koordinaci je často využívána umělá inteligence, blockchain nebo multi-agentní systémy.
- Lepší flexibilita a adaptabilita: Díky zapojení více rozhodovacích jednotek lze rychleji reagovat na změny v logistice, například při nečekaných požadavcích zákazníků nebo poruchách vozidel.
Praktické využití:
- Logistika e-commerce: Zákazníci mohou určovat časová okna doručení, zatímco logistické společnosti optimalizují trasy podle dostupných zdrojů.
- Městská doprava a sdílená mobilita: Plánování tras v reálném čase s více aktéry, například při koordinaci rozvozu sdílených elektrických vozidel.
- Zdravotnická a nouzová logistika: Rozvoz léčiv a zdravotnického materiálu, kde nemocnice, dodavatelé a logistické firmy musí společně rozhodovat o prioritách a trasách.

VRPSPD s časovými okny a více osobami s rozhodovací pravomocí rozšiřuje klasický problém směrování vozidel s rozvozem a svozem (VRPSPD) o časová omezení a decentralizované rozhodování. To znamená, že zákazníci mají přidělená časová okna pro obsluhu a rozhodování je rozděleno mezi více subjektů (např. dopravce, distributory, zákazníky). Tento problém se řeší metodami vícekriteriální optimalizace a modely skupinového rozhodování, které zohledňují různá hlediska účastníků (např. náklady, efektivitu, spokojenost zákazníků).
Zdroj:
[1] Ma, Y., Li, Z., Yan, F., & Feng, C. (2019). A hybrid priority-based genetic algorithm for simultaneous pickup and delivery problems in reverse logistics with time windows and multiple decision-makers. Soft Computing, 23(15).
[2] Wang, J., Sun, Y., Zhang, Z., & Gao, S. (2020). Solving multitrip pickup and delivery problem with time windows and manpower planning using multiobjective algorithms. IEEE/CAA Journal of Automatica Sinica, 7(4).