Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Slovníček důležitých pojmů

A | B | C | Č | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

A

  • Asymetrie
    Cesta z bodu A do bodu B není stejně dlouhá jako cesta zpět.
    Příklad: Do kopce trvá jízda déle než z kopce.

B

  • Backhaul
    Sklad, ze kterého vozidlo něco sváží zpět, často po rozvozu.
    Příklad: Dodávka zboží a následný odvoz obalů nebo vratných lahví.

C

  • Cross-dock
    Sklad, ze kterého vozidlo něco sváží zpět, často po rozvozu.
    Příklad: Dodávka zboží a následný odvoz obalů nebo vratných lahví.
  • CVRP
    Zkratka pro Capacitated Vehicle Routing Problem – problém směrování vozidel s omezenou kapacitou.

Č

  • Časová okna
    Intervaly, ve kterých musí být zákazník obsloužen (např. 9:00–11:00). Porušení okna může být zakázané (pevný čas dodání) nebo penalizované (měkké okno).

D

  • Depo
    Hlavní sklad, ze kterého vozidla vyrážejí a kam se vracejí.
  • Distribuční logistika
    Distribuční logistika se zabývá plánováním, řízením a realizací přepravy zboží od výrobců nebo skladů ke konečným zákazníkům. Jejím cílem je zajistit, aby se zboží dostalo na správné místo, ve správný čas, v požadovaném množství a kvalitě – co nejefektivněji a s co nejnižšími náklady.
  • Dynamické požadavky
    Požadavky, které vznikají až během rozvozu, nikoli předem.

F

  • Fuzzy požadavky
    Požadavky nejsou přesně známé – pracuje se s neurčitostí (např. „poptávka asi 50–70 kusů“).

H

  • Homogenní flotila
    Všechna vozidla jsou stejná (kapacita, náklady, rychlost).
  • Heterogenní flotila
    Vozidla se liší – některá jsou větší, jiná menší, s různými náklady či vybavením.

K

  • Klasifikační strom
    Klasifikační strom funguje podobně jako rozhodovací proces, který by použil odborník – na základě kombinace odpovědí systematicky postupuje „větvemi stromu“ a určuje, jaký typ problému je nejpravděpodobnější.

M

  • Manipulační náklady
    Náklady spojené s nakládkou, vykládkou nebo překládáním zboží. Mohou záviset na množství, typu zboží nebo počtu zastávek.
  • Měkká časová okna
    Zákazník má preferovaný čas obsluhy, ale je možné přijet i mimo toto okno – za pokutu nebo penalizaci.

N

  • Neobsloužení zákazníci
    Zákazníci, kteří nejsou zařazeni do žádné trasy. Model může rozhodnout, že některé vynechá, pokud je obsluha příliš nákladná.

O

  • Okružní dopravní problém (VRP – Vehicle Routing Problem)
    Je to úloha, při které se plánuje, jak nejlépe rozvést zboží od jednoho nebo více skladů k několika zákazníkům pomocí vozidel.
    Cílem je najít takové trasy, aby byly co nejkratší, nejlevnější nebo nejefektivnější – a zároveň splňovaly podmínky jako kapacita vozidel, čas doručení nebo dostupnost zákazníků.

P

  • Perioda
    Doba nebo interval, po kterém se pravidelně opakuje obsluha zákazníka v periodickém plánování tras. Například perioda 3 dny znamená, že zákazník má být obsloužen jednou za tři dny.
  • Periodický problém
    Plánování tras v rámci několika dnů (např. týden), kde každý zákazník má předepsanou frekvenci obsluhy, ale není pevně dáno, který den.
    Cílem je efektivní rozvržení tras v čase.
  • Prioritní řazení zákazníků
    Někteří zákazníci mají přednostní obsluhu – například kvůli čerstvému zboží nebo smluvním závazkům.
  • Problém s časovými okny
    Varianty VRP, kde každý zákazník má specifikované časové okno, ve kterém může být obsloužen. Vyžaduje přesné plánování tras i časových harmonogramů.
  • Problém s rozvozem a svozem
    Také „simultánní rozvoz a svoz“ – zákazníkům se zároveň doručuje zboží a od nich se odváží jiný náklad (např. prázdné obaly). Plánování musí brát v úvahu obě směry přepravy a kapacitu vozidel.
  • Problém směrování s více sklady
    Také „multi-depot VRP“ – vozidla vyrážejí z více skladů a každý zákazník může být obsloužen z kteréhokoliv z nich. Je třeba rozhodnout nejen trasy, ale i to, který sklad bude zákazníka obsluhovat.

R

  • Rezervní kapacita
    Záměrně nevyužitá část kapacity vozidla – slouží jako záloha pro neočekávané situace.
  • Reverzní logistika
    Proces zpětného sběru zboží od zákazníků zpět do skladu nebo recyklačního centra. Ve VRP to znamená plánování tras nejen pro rozvoz, ale i pro svoz vrácených produktů, obalů apod.
  • Rozvoz
    Vozidlo rozváží zboží od skladu k zákazníkům.
  • Rozvoz a svoz (současně)
    Vozidlo během jedné trasy rozváží i sváží. Příklad: Kurýr přiváží balík a zároveň odváží zásilku k odeslání.

S

  • Svoz
    Vozidlo vyzvedává zboží od zákazníků a veze ho zpět do skladu.
  • Stochasticita (náhodnost)
    Některá data (např. poptávka, časy) nejsou předem jistá a mohou se měnit.
  • Stochastické požadavky
    Známe pravděpodobný rozsah poptávky, ale ne přesnou hodnotu.

T

  • Třírozměrné (3D) omezení
    Při nakládání se zohledňuje váha, objem i tvar nákladu, ne jen počet kusů.

U

  • Umístění poptávky
    Poptávka může být na uzlech (adresy zákazníků) nebo na hranách (např. svoz podél silnic).

V

  • Více časových oken
    Zákazník má během dne několik možných časů obsluhy.
    Např. 8:00–9:00 a 15:00–16:00. Někdy musí být obsloužen ve všech, jindy jen v jednom.
  • Vícecílové přístupy
    Metody, které v rámci VRP optimalizují více cílů současně, např. náklady, čas doručení, emise nebo spolehlivost. Používají se, když nestačí jedno kritérium a je potřeba nalézt kompromis mezi více hledisky.
  • Víceúrovňové problémy
    Problémy, kde je rozvoz organizován ve více stupních nebo vrstvách (např. z centrálního skladu do dep a odtud k zákazníkům). Nazývá se také „multi-echelon VRP“.

Z

  • Zelené okružní dopravní problémy
    Varianty VRP, které zohledňují ekologické aspekty, např. minimalizaci emisí, výběr trasy podle dopadu na životní prostředí nebo využití vozidel s alternativním pohonem.

Dozvěděli jste se potřebné?

Zkuste znovu najít vhodnou variantu problému.