Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Požadavky systému a zdroje

Koncept je rozdělen do tří základních pilířů, které jsou pro VRP charakteristické. Prvním pilířem jsou základní požadavky systému a zdroje. Druhým pilířem je struktura problému, třetí pilíř tvoří omezení a optimalizační cíle. Jedná se o podporu při efektivním vyhledávání a rozpoznávání druhu VRP, případně hlubší analýze téhož.

První pilíř specifikuje základní požadavky VRP, které uživateli nabízí jeden z devíti hlavních typů.

V rámci kapacitně omezených okružních dopravních problémů (VRP) lze rozlišit dva základní scénáře. Prvním je dostačující kapacita vozidla – vozidlo má dostatečnou kapacitu k obsloužení každého zákazníka během jedné zastávky, což znamená, že veškerý požadovaný náklad lze doručit bez nutnosti další cesty. Druhou možností je nedostačující kapacita vozidla. Pokud požadavky zákazníka překračují kapacitu vozidla, je nutné rozdělit dodávku do více jízd. Tento scénář vede k variantě VRP s rozdělenými dodávkami (Split Delivery VRP, SDVRP), kde musí být efektivně naplánováno více zásobovacích cest pro stejného zákazníka.

V tomto případě je k dispozici výběr problému s časovými okny a bez časových oken, přičemž navazující specifikace časových oken obsahuje výběr jednoduchých časových oken a nákladů, které přidáváme depu a jednotlivým zákazníkům, dále časová okna s pevným časem dodání, s větším počtem časových oken a s měkkými časovými okny. Poslední jmenovaný požadavek připouští lehkou neshodu s časovým plánem.

Nabízí dvě možnosti: zda zákazník může současně vracet nebo naskladňovat zboží, nebo zda tato možnost není k dispozici, tedy jedná se pouze o rozvoz nebo pouze svoz.

Zde je uvažován typ plánování trasy pro jeden den či rozšíření pro více dní. Periodický VRP není pouze o tom, že zákazníci, kteří nebyli obslouženi v jeden den, budou zařazeni do dalšího dne. Jde o předem daný plán, který počítá s různými frekvencemi obsluhy zákazníků, aby se optimalizovaly trasy v dlouhodobém horizontu tak, aby bylo dosaženo co nejefektivnějšího rozložení zdrojů.

znamená, že zákazník může být obsloužen ve více částech, a to buď jedním vozidlem během více návštěv, nebo několika různými vozidly. Pokud zákazník požaduje více zboží, než je kapacita jednoho vozidla, lze dodávku rozdělit. Buď ji zajistí jedno vozidlo během více jízd, nebo se o ni podělí více vozidel současně. Tento přístup umožňuje flexibilnější a efektivnější doručování při omezené kapacitě vozidel. Možnost rozdělení dodávky je užitečná zejména tehdy, když nelze požadavek splnit jednou cestou kvůli omezené kapacitě vozidel nebo optimalizaci tras.

Jedná se o vymezení dodávek z jednoho či více skladů. V rámci terminologie je zapotřebí upřesnění. Depo označuje výchozí sklad, ze kterého se okruh uskutečňuje a kam se vozidlo vrací zpět. Skladem je myšlen jakýkoliv sklad, tedy především ty, jež jsou umístěny přímo na trase vozidla. Jako další úroveň položky Sklad bude typ backhaul, cross-dock nebo jejich kombinace. Zmíněné termíny musí být s ohledem na jejich anglické pojmenování ve formuláři vysvětleny.

V rámci VRP se vyznačuje přítomností náhodných dat. Nabízena je varianta, kdy jsou konkrétně známy požadavky na počátku procesu a varianta, kdy nejsou na počátku známy všechny požadavky. Tedy předpokládáme, že se budou v průběhu rozvozu s určitou pravděpodobností měnit.

Nabízí volbu uzavřeného okruhu, kdy se vozidlo vrací do výchozího depa a volbu otevřeného okruhu, kdy se po ukončení rozvozu vozidlo do výchozího depa nevrací.

Do této kategorie zařadíme předpoklady VRP, které nespadají do předchozích požadavků, ale jasně definují specifický druh VRP. Jedná se o asymetrii VRP nebo prioritní řazení zákazníků.