
Provozní trasy
CVRPSCD (Capacitated Vehicle Routing Problem with Stochastic Customer Demand) řeší situaci, kdy není jisté, zda zákazníci budou potřebovat obsluhu. To znamená, že trasu je nutné plánovat s ohledem na pravděpodobnost, že určitý zákazník bude aktivní. Tento problém je běžný v dodávkových a svozových službách, kde objednávky přicházejí náhodně.
Tato varianta rozlišuje dvě úrovně plánování tras: strategické a provozní. V první fázi se připraví obecné, opakovaně využívané trasy – tzv. strategické trasy, i když ještě není přesně známo, kde se zákazníci objeví. Krátce před samotnou distribucí se však přesné informace o zákaznících zpřesní, a je možné přizpůsobit provozní trasy, které vycházejí ze strategických. Jediným pevným omezením je to, že se vozidla musí vrátit do depa včas.
Zajímavost
- Dvě úrovně plánování: Strategické trasy fungují jako šablony, provozní trasy se od nich jemně odchylují podle aktuální situace.
- Vyvažování mezi stabilitou a flexibilitou: Cílem je minimalizovat každodenní změny, ale zároveň se umět přizpůsobit.
- Zvýšení spolehlivosti: Díky pravidelným trasám mohou zákazníci a řidiči lépe předvídat průběh rozvozu.
Praktické využití
- Sběr a rozvoz v městské logistice, kde se zákazníci často opakují, ale ne vždy jsou aktivní každý den.
- Distribuce zboží do menších prodejen, kde je pravidelnost výhodná, ale poptávka se mění.
- Svoz recyklovatelných materiálů, kde se vytvářejí ustálené trasy, ale množství a místa svozu mohou lehce kolísat.

Varianta provozních tras přináší praktický kompromis mezi stabilním plánováním a pružnou reakcí na aktuální požadavky. Díky kombinaci strategických a provozních tras je možné dosahovat efektivity, předvídatelnosti i určité flexibility. Tento přístup je velmi vhodný pro opakované distribuční úkoly, které se ale liší v drobných detailech den ode dne.
Zdroj:
[1] Fleury, G., Lacomme, P., & Prins, C. (2004). Evolutionary algorithms for stochastic arc routing problems. In Workshops on Applications of Evolutionary Computation (pp. 501-512). Springer, Berlin, Heidelberg.
[2] Fleury, G., Lacomme, P., Prins, C., & Ramdane-Chérif, W. (2005). Improving robustness of solutions to arc routing problems. Journal of the operational research society, 56(5).