Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Minimalizace času obsluhy

Minimalizace času obsluhy v dynamickém směrování vozidel (DVRP) se zaměřuje na co nejrychlejší splnění všech přepravních požadavků. Tento přístup je obzvlášť důležitý v oblastech, kde má rychlost dodání zásadní význam, například v záchranných službách, expresní přepravě, logistice čerstvých potravin nebo při doručování citlivého zdravotnického materiálu.

Tento problém je specifický tím, že hlavním cílem není minimalizace nákladů nebo spotřeby paliva, ale dosažení nejkratšího možného času mezi přijetím požadavku a jeho vyřízením. To vyžaduje pokročilé algoritmy pro okamžitou reakci na nové objednávky a dynamické přeplánování tras v reálném čase.

Zajímavost

Klíčové pro dodávky čerstvých potravin a léků.

  • Dynamická reakce na objednávky: Algoritmy pro tento problém se snaží minimalizovat zdržení mezi objednáním a doručením, což je klíčové pro služby typu „just-in-time“.
  • Použití prediktivní analytiky: Pokročilé systémy mohou využívat historická data a aktuální dopravní situaci k předpovědi zpoždění a efektivnějšímu plánování tras.
  • Rovnováha mezi rychlostí a kapacitou: I když je prioritou rychlost, je nutné zohlednit také efektivní využití kapacity vozidel.

Praktické využití

  • Expresní logistika: Systémy jako DHL Express nebo FedEx Priority Overnight optimalizují trasy tak, aby byly zásilky doručeny co nejrychleji.
  • Rychlé doručování potravin: Služby jako Uber Eats nebo Wolt přizpůsobují trasy v reálném čase s cílem co nejrychlejšího doručení jídla.
  • Zdravotnická logistika: Doprava urgentních léků, krevních konzerv nebo orgánů pro transplantace vyžaduje optimalizaci na základě co nejkratší doby přepravy.
  • Záchranné složky: Policie, hasiči a zdravotnická záchranná služba používají dynamické směrování pro optimalizaci zásahů na základě aktuální situace v provozu.

Metody řešení

Minimalizace času obsluhy v dynamickém směrování vozidel se zaměřuje na rychlost přepravy. Tento přístup se využívá v oblastech, kde je čas klíčovým faktorem, a vyžaduje neustálé přeplánovávání tras na základě nových objednávek a aktuální dopravní situace.

Zdroj:
[1] Bertsimas, D. J., & Van Ryzin, G. (1991). A stochastic and dynamic vehicle routing problem in the Euclidean plane. Operations Research39(4).
[2] Bertsimas, D. J., & Van Ryzin, G. (1993). Stochastic and dynamic vehicle routing in the Euclidean plane with multiple capacitated vehicles. Operations Research41(1).
[3] Gendreau, M., Guertin, F., Potvin, J. Y., & Taillard, É. (1999). Parallel tabu search for real-time vehicle routing and dispatching. Transportation science33(4).
[4] Attanasio, A., Cordeau, J. F., Ghiani, G., & Laporte, G. (2004). Parallel tabu search heuristics for the dynamic multi-vehicle dial-a-ride problem. Parallel Computing30(3).
[5] Haghani, A., & Jung, S. (2005). A dynamic vehicle routing problem with time-dependent travel times. Computers & operations research32(11).
[6] Potvin, J. Y., Xu, Y., & Benyahia, I. (2006). Vehicle routing and scheduling with dynamic travel times. Computers & Operations Research33(4).