
Vícenásobná likvidace
V problému s vícenásobnou likvidací a více skladovými místy (M-RRVRP), jednom z velmi důležitých problémů sběru a likvidace v sanitárním průmyslu, tahače přemísťují velké přívěsy, jeden po druhém, mezi zákazníky, jako je např. staveniště a nákupní centra, likvidační zařízení a skladová místa (Baldacci a kol., 2006; Wy a kol., 2013).
Zajímavosti
M-RRVRP je pokročilá varianta problému trasování vozidel, která nachází široké uplatnění v logistice odpadu, stavebnictví a recyklaci. Hlavním rysem tohoto problému je přesun velkých přívěsů tahači mezi zákazníky, likvidačními zařízeními a skladovými místy. Klíčovou výzvou je koordinace nakládky a vykládky přívěsů při respektování omezení více skladů a možností vícenásobné likvidace.
Praktické využití
M-RRVRP nachází široké uplatnění v různých oblastech, zejména:
- Odpadové hospodářství – odvoz a likvidace průmyslového a komunálního odpadu do více sběrných center.
- Stavebnictví – transport stavebních materiálů a odpadů mezi staveništi, sklady a recyklačními zařízeními.
- Distribuční logistika – převoz velkokapacitních kontejnerů mezi sklady s optimalizací času a nákladů.
- Sanitární průmysl – odvoz a likvidace biologického odpadu či toxických materiálů na specializovaná likvidační místa.

M-RRVRP je komplexní a velmi praktický problém v oblasti logistiky odpadu, stavebního materiálu a sanitárního průmyslu. Vzhledem ke složitosti tohoto modelu je nezbytné využívat pokročilé optimalizační algoritmy a simulace. Efektivní plánování tras tahačů a přívěsů přináší nejen finanční úspory, ale také významně přispívá k udržitelnosti a efektivitě celého systému sběru a likvidace odpadu.
Zdroje:
[1] Bodin, L., Mingozzi, A., Baldacci, R., & Ball, M. (2000). The rollon–rolloff vehicle routing problem. Transportation Science, 34(3).
[2] De Meulemeester, L., Laporte, G., Louveaux, F. V., & Semet, F. (1997). Optimal sequencing of skip collections and deliveries. Journal of the operational Research Society, 48(1).
[3] Kim, B.-I., Kim, S., Sahoo, S. (2006). Waste collection vehicle routing problem with time windows, Computers & Operations Research, 33(12).
[4] Baldacci, R., Bodin, L., & Mingozzi, A. (2006). The multiple disposal facilities and multiple inventory locations rollon–rolloff vehicle routing problem. Computers & Operations Research, 33(9).
[5] Wy, J., Kim, B. I., & Kim, S. (2013). The rollon–rolloff waste collection vehicle routing problem with time windows. European Journal of Operational Research, 224(3).