
Nakládání s odpady s využitím časových oken
Další klasifikace SDVRP je spojena s nakládáním s odpady (Bodin a kol., 2000) – tzv. roll on-roll of vehicle routing problem, označovaný jako RRVRP (De Meulemeester a kol., 1997). I tato varianta má další modifikace. Kompaktnost trasy a vyvážení pracovní zátěže jsou velmi důležitými aspekty v praktických aplikacích. K tomu značně napomáhají modelace s časovými okny (Kim a kol., 2006).
Matematická formulace RRVRP-TW vychází z obecného VRP, ale zahrnuje specifické omezení:
- Kapacita vozidel – každé vozidlo má omezený počet přepravitelných kontejnerů.
- Koordinace vyzvednutí a doručení – kontejnery musí být transportovány v souladu s časovými okny.
- Optimalizace tras – hledá se nejkratší nebo nejlevnější trasa s ohledem na časová okna.
- Vyvážení pracovní zátěže – nutnost rovnoměrně rozdělit trasu mezi dostupná vozidla a řidiče.
Zajímavosti
RRVRP-TW je speciální varianta problému s trasováním vozidel (VRP), která se uplatňuje především v oblasti odpadové logistiky a stavebního průmyslu. Klíčovou charakteristikou je použití vozidel se systémem „roll-on roll-off“, tedy s vyměnitelnými kontejnery, které lze snadno naložit a vyložit.
Důležitou vlastností problému je omezený počet kontejnerů a vozidel, které musejí obsloužit rozmístěné zákazníky v určitých časových oknech (time windows, TW). To znamená, že kromě optimalizace tras musí být zohledněna i synchronizace operací pro nakládku a vykládku.
Praktické využití
RRVRP-TW nachází uplatnění především v:
- Hromadné dopravě materiálů – převoz a redistribuce těžkých průmyslových produktů, jako je šrot, suroviny či nebezpečné odpady.
- Odpadovém hospodářství – svoz a odvoz velkých kontejnerů z průmyslových zón, stavebních demolí nebo recyklačních center.
- Stavební logisitice – transport kontejnerů se stavebním materiálem na staveniště a zpět.

RRVRP-TW je důležitý a komplexní logistický problém, jehož řešení má velký dopad na efektivitu a udržitelnost dopravy v oblasti odpadového hospodářství. Optimalizace tras při respektování časových oken přináší nejen ekonomické, ale i ekologické benefity. Pokročilé metody operačního výzkumu a umělé inteligence nabízejí nové možnosti pro zlepšení efektivity tohoto procesu.
Zdroje:
[1] Bodin, L., Mingozzi, A., Baldacci, R., & Ball, M. (2000). The rollon–rolloff vehicle routing problem. Transportation Science, 34(3).
[2] De Meulemeester, L., Laporte, G., Louveaux, F. V., & Semet, F. (1997). Optimal sequencing of skip collections and deliveries. Journal of the operational Research Society, 48(1).
[3] Kim, B.-I., Kim, S., Sahoo, S. (2006). Waste collection vehicle routing problem with time windows, Computers & Operations Research, 33(12).