

Problém směrování vozidel s rozdělenou dodávkou
Taxonomické označení: SDVRP
Jedná se o optimalizaci problému, kdy je zákazník obsloužen několika různými vozidly z důvodu vyššího požadavku zákazníka a následného překročení kapacity vozidla. Dochází tedy k porušení jedné z obligátních podmínek optimalizace úlohy. I při rozdělené dodávce nadále platí minimalizační požadavek ujeté vzdálenosti a celkového počtu tras. V případě,
že se jedná o flotilu vozidel se stejnou kapacitou, je minimální počet tras podílem celkových požadavků a kapacity vozidla.
Zajímavosti
Na rozdíl od klasického VRP, kde každého zákazníka obsluhuje pouze jedno vozidlo, umožňuje VRP s rozdělenou dodávkou rozvážet objednávku v několika částech a více vozidly. To znamená, že pokud zákazník potřebuje velké množství zboží, může být zásilka rozdělena mezi několik vozidel, což zvyšuje flexibilitu a efektivitu logistiky. Tento přístup se často kombinuje s moderními algoritmy pro predikci poptávky, které pomáhají optimalizovat dodávky na základě aktuální situace ve skladu a na trase.
Praktické využití
SDVRP je široce využíván například v supermarketech a maloobchodě, kde je třeba pravidelně doplňovat zásoby, ale ne vždy je k dispozici jedno vozidlo s dostatečnou kapacitou. Dalším příkladem je stavebnictví, kde se materiál (např. cement, písek, ocel) doručuje postupně, podle potřeby stavby. Tento model také využívají zásilkové služby, kde se objednávky mohou rozdělit mezi více kurýrů v závislosti na aktuálním zatížení a trasách.




Shrnutí
Problém směrování vozidel s rozdělenou dodávkou (SDVRP) umožňuje rozdělit zásilku mezi více vozidel, což vede k vyšší efektivitě a lepšímu využití kapacit. Tento přístup je klíčový pro maloobchod, stavebnictví nebo logistiku zásilek, kde pomáhá optimalizovat rozvoz, snižovat náklady a lépe reagovat na poptávku zákazníků.

Důležité odkazy
Kontakt
List Title
- kvetapapouskova@gmail.com
- Univerzitní 22, 306 14 Plzeň