Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Časová okna

Jednou z modifikací problému s rozdělenou dodávkou (SDVRP) je využití časových oken (Mullaseril a kol., 1997), v literatuře označované jako SDVRPTW, která poskytovala řešení až pro stovku zákazníků (Feillet a kol., 2006). Studie nabídnuta Sierksma a Tijssen (1998) se zabývá problémem trasování vozidel s rozdělenými požadavky, konkrétně problémem stanovení letového řádu pro vrtulníky sloužící k výměně osob zaměstnaných na plošinách. Využití časových oken rovněž nabízí studie Bianchessi a kolektivu (2019) řešící komplexní problém, který kombinuje problém heterogenního směrování vozidel s rozděleným doručováním s trojrozměrným omezením a zvažuje nová omezení směrování a zatížení.

Zajímavosti

Tento problém kombinuje výzvy spojené s časovými okny a rozdělenými dodávkami, což znamená, že zboží může být dodáno ve více dávkách v průběhu dne, ale v konkrétních časových intervalech.

Praktické využití

Využívá se v logistice a doručovacích službách, kde je třeba dodržet stanovené časové okno pro doručení (např. v městské dopravě nebo při doručení do obchodů).

Tento model kombinuje flexibilitu rozdělené dodávky s nutností dodržet časová okna zákazníků. Zákazníkova objednávka může být rozdělena mezi více vozidel nebo více dodávek v různých časech, přičemž každé doručení musí spadat do stanoveného časového intervalu. Model pomáhá optimalizovat využití vozového parku a minimalizovat náklady, zejména v případech, kdy jsou objednávky velké nebo logisticky složité, a zároveň je nutné respektovat omezenou dostupnost zákazníků. Praktické využití najde v městské logistice, zásobování maloobchodních řetězců nebo v distribuci citlivého zboží.

Zdroj:
[1] Mullaseril, P. A., Dror, M., & Leung, J. (1997). Split-delivery routing heuristics in livestock feed distribution. Journal of the Operational Research Society48(2).
[2] Feillet, D., Dejax, P., Gendreau, M., & Gueguen, C. (2006). Vehicle routing with time windows and split deliveries. Technical Paper851.
[3] Sierksma, G., & Tijssen, G. A. (1998). Routing helicopters for crew exchanges on off-shore locations. Annals of Operations Research76(0), 261-286.
[4] Bianchessi, N., Drexl, M., & Irnich, S. (2019). The split delivery vehicle routing problem with time windows and customer inconvenience constraints. Transportation Science53(4).