

Problém směrování vozidel s více sklady
Taxonomické označení: MDVRP
U této varianty je nutné při hledání optimálního řešení problému brát v úvahu dodávky z více skladů.
Při řešení se opět minimalizují celkové náklady na trasu.
Základem je optimální alokace zákazníků do jednotlivých skladů dle jejich požadavku. Nesmí být překročena kapacita skladů a je stanoveno pořadí, ve kterém jsou zákazníci obslouženi.
K popisu matematického modelu je nutné definovat pojmy, které objasňují rozdíly oproti klasickému VRP. Hlavní rozdíl mezi depem a skladem spočívá v tom, že vozidla musí svou trasu zahájit a ukončit v depu.
Zajímavosti
Řešení tohoto problému vyžaduje nejen optimalizaci tras vozidel, ale také efektivní alokaci zákazníků k jednotlivým skladům. Zajímavé je, že některé moderní logistické systémy dokážou dynamicky přesměrovávat vozidla mezi sklady podle aktuální dostupnosti zboží, čímž minimalizují časy dodání a zlepšují využití skladových zásob.
Praktické využití
MDVRP se uplatňuje například v e-commerce, kde velké distribuční společnosti, jako Amazon nebo DHL, optimalizují dodávky z více logistických center. Dalším příkladem je zásobování čerpacích stanic palivem, kdy se zboží dováží z několika rafinerií nebo centrálních skladů tak, aby bylo zajištěno pravidelné a efektivní doplňování zásob.




Shrnutí
Problém směrování vozidel s více sklady (MDVRP) řeší optimální rozdělení zákazníků mezi sklady a plánování tras tak, aby se minimalizovaly náklady a dojezdové vzdálenosti. Tento model je klíčový pro efektivní logistiku, zejména v distribuci zboží, dodávkách paliva nebo v e-commerce, kde umožňuje rychlejší a levnější dodání objednávek.

Důležité odkazy
Kontakt
List Title
- kvetapapouskova@gmail.com
- Univerzitní 22, 306 14 Plzeň