Manage and streamline operations across multiple locations, sales channels, and employees to has improve efficiency and your bottom line.

Varianty okružních dopravních problémů

Variant okružních dopravních problémů (VRP – Vehicle Routing Problem) existuje celá řada, a každá z nich řeší specifické situace, omezení nebo optimalizační cíle.

Členění, použité pro tento projekt, vychází z konferenčního příspěvku Plevného (2013), které je průnikem předchozích variant. V průběhu rešerší byl zjištěn VRP, který se v posledních letech značně rozrostl. Jedná se o periodický VRP (označován jako PVRP). Proto je původní záměr rozdělení rozšířen o modifikaci tohoto problému dle (Gutiérrez-Sánchez & Rocha-Medina, 2022) a doplněn o nové poznatky. Základní varianty VRP jsou rozčleněny:

Kapacitní okružní dopravní problém

Každé vozidlo má omezenou kapacitu – např. objem nebo hmotnost. Je nutné naplánovat rozvoz tak, aby žádné vozidlo nepřekročilo své limity.

Více

Okružní dopravní problém s časovými okny

Zákazníci mohou být obslouženi jen v určitém časovém rozmezí (např. 9:00–11:00). Plánování musí zohlednit jak trasu, tak čas.

Více

Problém směrování s rozvozem a svozem

Zákazníkům se nejen doručuje zboží, ale i odebírá (např. prázdné obaly, použité zboží). Plán musí reflektovat obě strany přepravy.

Více

Periodický rozvozní problém

Zákazníci nemusí být obslouženi každý den, ale v určité periodě (např. 3× týdně). Hledá se efektivní harmonogram. Navíc tato varianta problému nabízí minimalizaci ekologických dopadů – emisí CO₂, spotřeby paliva nebo výběr tras podle environmentálních kritérií.

Více

Problém s více sklady

Vozidla mohou vyrážet z více výchozích bodů (skladů). Systém musí rozhodnout, který sklad obslouží kterého zákazníka.

Více

Problém směrování rozdělené dodávky

V této variantě může být jeden zákazník obsloužen více než jedním vozidlem. To znamená, že dodávka k jednomu zákazníkovi může být rozdělena do několika částí a doručena během různých cest. Tato flexibilita často vede k úspoře nákladů nebo lepšímu využití kapacity vozidel, ale zároveň zvyšuje složitost plánování.

Více

Stochastický okružní dopravní problém

Model zahrnuje náhodnost – například nejistou poptávku, dobu jízdy nebo dostupnost zákazníků. Plánování zahrnuje pravděpodobnostní scénáře nebo adaptaci v reálném čase.

Více

Dynamický okružní dopravní problém

Tato varianta zohledňuje, že část informací není známá předem, ale přichází až v průběhu plánování nebo rozvozu – například nové objednávky, dopravní situace, zpoždění. Plánovací algoritmus musí reagovat v reálném čase a přizpůsobovat trasy aktuální situaci.

Více

Otevřený dopravní problém

Na rozdíl od klasického VRP se vozidla nevrací zpět do výchozího skladu. Po dokončení rozvozu končí svoji trasu u posledního zákazníka nebo na jiném místě. Tento přístup může šetřit náklady, čas i kapacitu vozového parku.

Read More

Zajímají Vás podrobnosti k jednotlivým variantám?

Navštivte stránky variant, kde se dozvíte více.

Zdroj:

Plevný, M. (2013). Problém s trasováním vozidel u soukromého vozového parku a běžných dopravců – rozmanitost s možností sdílení uspokojování poptávky. Matematické metody v ekonomii . Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava.

Gutiérrez-Sánchez, A., Rocha-Medina, L. B. (2022). VRP variants applicable to collecting donations and similar problems: A taxonomic review. Computers & Industrial Engineering,164.